Kristalheldere klokken van Polly

recensie: Polly Paulusma - Fingers & Thumbs

Polly Paulusma, neen zij is niet de onbekende zus van Jelle. Evenmin zijn moeder. Zij is eerder een verre nicht van die andere Polly, Polly Jean Harvey. Want ook deze Britse Paulusma heeft een karaktervolle stem en schrijft haar intieme, ietwat zwaarmoedige nummers zelf. De extremere, ruige ritmewisselingen worden in haar composities weliswaar geschuwd. De typische PJ-gelaagdheid zit er wel in, hoor de opener Godgrudge! En laten we vooral ‘De Kwaliteit’ niet vergeten. Want tjonge, deze composities klinken stuk voor stuk als kristalheldere klokken.

Al zijn er natuurlijk meer verschillen tussen PP en PJ. Zo klinkt de fluwelen stem van PP liever, zwoeler en warmer. Denk aan een kruising van Alanis Morissette, Ricky Lee Jones en Aimee Mann. Geen slecht trio, toch? Welnu, deze dame verenigt hun stemmen en muzikale kwaliteiten met gemak en komt met een blinkend album vol schitterend gezongen composities op de proppen. Paulusma’s tweede album Fingers & Thumbs is een zeer eerlijke, rechtdoorzee liedjesverzameling geworden. Where I’m Coming from? Dat wordt een regelrechte Radio 2-hit. Dat moet haast wel. All the Time of Back to the Start? Idem. Al misstaan songs van deze dame ook niet op Kink FM, maar dat terzijde. Matilda is afsluiter, een nummer dat wordt gedragen door een Beatlesque pianoschema, schitterend kwetsbaar gezongen, mooi intiem gespeeld.

Autobiografisch

~

Aan de teksten kun je aflezen dat het deze Paulusma allemaal absoluut niet voor de wind is gegaan. Oef, ze heeft wat meegemaakt, de laatste jaren. Wat te denken van twee miskramen? De eerste, zo vertelt ze in haar biografie, kwam twee weken na uitkomen van haar debuutalbum Scissors in my Pocket in 2004. Een tour werd daardoor vrijwel onmogelijk. En toen een tweede miskraam kwam, twijfelde ze of ze de muziek überhaupt niet volledig vaarwel diende te zeggen.

Waar ze eerst een ‘schuldige’ voor haar leed zocht (“Tear me to pieces, cut me down, raze my two towers to the ground, scatter me north, east, west and south, if my mouth lets out a godgrudge“), blijkt later dat er enigszins relativering optreedt (“Right here, right now, I don’t care how, just let these shackles come undone, right here right now, I don’t know how, to feel right from wrong“). Ze eindigt met een concreet verzoek: “So I hope and I pray, every night, every day, that God shines on the seed that I’ve planted“.

Vrijwel alles live

En zo geschiedde, want na opnieuw zwanger te zijn geworden (ergens tijdens de oefensessies voor dit album) gloort er weer licht aan het eind van een donkere tunnel. Ze werkt volop aan een tweede album. Vijf weken had ze maar nodig voor Fingers & Thumbs. Ze heeft vrijwel alles live opgenomen, ondersteund en geholpen door producer Ken Nelson (onder andere Coldplay). Haar dochter Valentine Constance Mae is geboren tijdens het afmixen van dit album. Maar ook het resultaat van haar andere baby Fingers & Thumbs mag er zijn; voorwaar een tiental wonderschone liedjes.