Geslaagd als soulman, gezakt als rapper

recensie: Plan B - The Defamation of Strickland Banks

Plan B staat in Engeland op nummer een met zijn single ‘She Said’. Nu is Engeland al snel in de ban van nieuwe bandjes, vaak ruim voordat het vasteland van Europa ontwaakt. Net zo vaak echter, laat Europa de hype overwaaien.

Plan B is het alter ego van acteur, zanger en rapper Benjamin Paul Ballance Drew. Drew tekent voor alle composities op dit tweede album. The Defamation of Strickland Banks is een soort conceptalbum, dat het verhaal vertelt van een man die ten onrechte naar de gevangenis wordt gestuurd.

De plaat opent met het soulnummer ‘Love Goes Down’ en roept sterke associaties op met Charles & Eddie, die in het begin van de jaren negentig een aantal internationale soulhits scoorden. Drew is gezegend met een mooie blue eyed soul-kopstem en wisselt die af met raps.

Geslaagde soulzanger

~

In het nummer ‘Stay Too Long’ klinkt Drew in het intro als Smokey Robinson, daarna schakelt hij over naar rap, om later weer terug te keren naar zijn soulstem. Bij het rappen vliegt Drew echter flink uit de bocht. Dit doet afbreuk aan het nummer, en de soulvolle passages elders in de song kunnen dit helaas niet goed maken.

Plan B een geslaagde soulzanger, maar als rapper gaat hij dus soms de mist in. Zijn ‘net-niet-Eminem-stijl’, overgoten met een Brits sausje in stijl van The Streets overtuigt niet. Hij vraagt daarnaast veel van de luisteraar bij zijn soms onnatuurlijke overgangen van zang naar rap en weer terug. Hopelijk ziet Drew zichzelf niet als rapper want hij is beduidend beter in de soulnummers. Bij composities als ‘Traded in my Cigarettes’ en vooral ‘Prayin’ horen we de bijna vergeten Terence Trent D’Arby, ten tijde van zijn debuut Introducing the Hardline According to, als stijlvoorbeeld naar voren komen. Gelukkig weet Plan B uit de genoemde voorbeelden zijn eigen soulmix te maken.

The Defamation of Strickland Banks is een soul- en een hiphopalbum ineen en daarin schuilt direct het probleem van Plan B. Als deze getalenteerde soulzanger zou kiezen voor de soul, en de hiphop zou overlaten aan meer getalenteerde rappers, dan zou dit album waarschijnlijk uitgroeien tot een van de betere soulplaten van het moment. De mix tussen Charles & Eddie, Smokey Robinson en Terence Trent D’Arby resulteert in ieder geval in smakelijke en gedegen soul. Gelukkig zijn de soulmomenten op dit album in de meerderheid en kunnen we derhalve spreken van een redelijk geslaagde plaat. Het valt echter nog te bezien of Plan B buiten Engeland ook gaat scoren.

Plan B staat op 27 november in Paradiso.