Muziek / DVD

Norah Jones – Live in New Orleans

recensie: Live in New Orleans

Eerlijk is eerlijk, haar debuutalbum Come Away With Me werd niet door iedereen als even enerverend ervaren. Wel verkocht Norah Jones vooral in de Verenigde Staten miljoenen exemplaren. Ook in het buitenland geniet Jones een aanzienlijke bekendheid: haar concert vorig jaar in Paradiso was bijvoorbeeld ver van te voren uitverkocht. Op 24 augustus 2002 speelde ze in het legendarische House of Blues. Daarvan verscheen een registratie in de vorm van de DVD Live In New Orleans.

~

In ongeveer een uur tijd brengt Norah Jones in totaal vijftien liedjes ten gehoor, die allemaal van een uitstekende kwaliteit zijn. Ze beschikt dan ook over een behoorlijk arsenaal aan begenadigde songwriters. Met name de liedjes van bassist Lee Alexander en ‘goede vriend’ Harris zijn van een grote schoonheid. Natuurlijk schrijft Norah Jones zelf ook zeker niet onverdienstelijk. Haar werk is vertegenwoordigd met onder andere de single Come Away With Me en het prachtige Nightingale. Ook komen enkele covers langs van Hank Williams en The Band.

Rokerig

~

Het verschil met de studioplaat is dat de nummers live veel beter tot hun recht komen. Het aantal vervelende momenten is teruggedrongen tot nul. Daarnaast is de live-registratie veel sfeervoller dan het album. De muziek van Jones leent zich er uitstekend voor om in een intieme, het liefst rokerige, jazzclub te worden vertolkt. The House of Blues vormt zonder meer een uitermate geschikte setting voor een dergelijk optreden.

Fantastische techniek

Norah Jones wordt bijgestaan door vier geweldige muzikanten die enkel en alleen maar bezig zijn met het maken van muziek. Drummer Andrew Borger geniet zichtbaar vol passie van zijn rol en gitarist Adam Levy, die naast een zeer goede tweede stem ook een fantastische techniek heeft, is de ultieme jazzgitarist. Jones neemt zelf de vocalen, de piano en de Wurlitzer voor haar rekening. Het siert haar dat ze hierbij niet heeft gekozen voor een absolute hoofdrol voor haarzelf. De registratie geeft alle vier de muzikanten een prominente, respectvolle plaats. Jones is gewoon de zangeres en staat daardoor per definitie al meer ‘in the picture’.

Nachtclub

Ik kan me wel voorstellen dat je als publiek iets meer actie of interactie zou verwachten van de grote ster. Er gebeurt in principe maar weinig op het podium. Jones bespeelt haar instrument constant in opperste concentratie. Daarbij komen, vooral aan het begin van het optreden, zichtbaar de nodige zenuwen om de hoek kijken, waardoor de aandacht voor het publiek niet altijd even optimaal is. Daar staat wel tegenover dat alle nummers perfect worden uitgevoerd. De sfeer van de nachtclub komt de huiskamer in, en daar gaat het toch om.

Links