Dj’s houden publiek bezig

recensie: Modeselektor - Body Language Vol. 8

.

Snikhete zalen gevuld met honderden mensen die allemaal op de maat van stampende bassen en opzwepende beats staan te dansen. Dat is waar de Duitsers Gernot Bronsert en Sebastian Szary, beter bekend als dj-duo Modeselektor, garant voor staan. Dit bewezen ze eerder al met Hello Mom! en Happy Birthday, twee compleet eigen albums, maar tussen alle feesten door zagen de twee kans een steentje bij te dragen aan de Body Languageserie, om precies te zijn: Body Language Vol. 8.

Het mag misschien aangeduid worden als een tussendoortje, maar onderschat moet dit plaatje absoluut niet worden. De oosterburen weten een keurige mix met een speelduur van maar liefst een uur af te leveren, bestaande uit 29 nummers van vrijwel net zoveel artiesten. Wat opvalt in deze lijst, is de aanwezigheid van artiesten als Missy Elliott, Busta Rhymes en Animal Collective: stuk voor stuk artiesten uit een heel andere hoek van de muziek dan de elektronica van Modeselektor.

Subtiele aanpassingen

Remixes van afwijkende muziekstijlen lijken al vrij snel de interessantste van het schijfje. ‘Gimme Some More’, oorspronkelijk van rapper Busta Rhymes, is op een heerlijke manier weer tot leven gebracht. Net even die dikkere beat eronder, die kleine sampletjes er extra doorheen, maar wel zonder te veel af te doen aan het origineel.

~

Subtiele, kleine veranderingen om de afzonderlijke nummers in de mix zo goed mogelijk op elkaar te laten aansluiten en alles tot een mooi geheel te laten worden: dat is wat Modeselektor op deze Body Language doet. Het is overigens niet een plaat geworden die keihard gaat, maar het is eerder een kwestie van een lekker doorgaande mix die knalt op zijn momenten. Het kan net zo goed een achtergrondalbum zijn, als een set waar hevig op gedanst kan worden.

Lekkere gladde mix

De muziekstijlen waar de mannen van Modeselektor zich van bedienen, zijn divers. Denk aan techno, dance, hiphop en dubstep. Ook op deze productie is dat weer redelijk goed terug te horen. Zo komen er vlak voor het einde van de plaat uit het niets twee nummers langs die sterk doen denken aan dubstep. Niet dat het niet in het geheel thuishoort, de nummers zijn er keurig doorheen gemengd, het komt alleen ietwat onverwacht. Het zijn geen regelrechte dubstepnummers zoals we die kennen van bijvoorbeeld Skream of Caspa, maar toch helpen tempo en samples het vermoeden onderbouwen. Langzamere beats, met flink vertraagde bassen die ongestoord doordenderen als een voortrazende trein.

Het is voorlopig nog even afwachten tot er weer een geheel eigen plaatje van Modeselektor te beluisteren is. Dankzij Body Language Vol. 8 heeft het Duitse dj-duo toch weer een manier gevonden het publiek bezig te houden. Het is geen spetter van een schijf, maar simpelweg een lekkere gladde mix met hier en daar een uitschieter en een verrassing.