Millionaire live

recensie: Eurosonic 2002

.

Internationaal

~

Millionaire-voorman Tim Vanhamel zit al zijn leven lang muziek. De meeste bekendheid zal hij hebben opgedaan als lid van de Evil Superstars, waarmee hij al eerder op Eurosonic speelde en een tour door Europa en Engeland maakte. En dat alles ligt nu wederom in het verschiet. Met Millionaire heeft zowel binnen als buiten België namelijk al vrij veel bekendheid verworven. Zo heeft Millionaire in Engeland in het voorprogramma van Muse gestaan en noemt Muse sindsdien hun naam in bijkans ieder interview. Dat is nog eens reclame.

Prijzige Hertog

Zo’n eerste optreden op Eurosonic is natuurlijk toch altijd een beetje afwachten. Hoe zal het publiek zijn? Komt niet iedereen op dezelfde bandjes af, waardoor voor de ene zaal lange rijen staan, terwijl de andere helemaal leeg blijft? Hoe veel euro zal een biertje kosten? Over het algemeen viel het allemaal wel mee. Alleen heb ik me een flesje Hertog Jan laten aansmeren door de barman en dat kwam me duur te staan. Gelukkig maakte de muziek veel goed.

Das Pop voor hetero’s

De muziek van Millionaire rockt en schuurt aan alle kanten. De electronica schuwen ze echter ook niet, wat iemand de opmerking “Das Pop, maar dan voor hetero’s” deed ontlokken. Hoewel ik zowel van vrouwen als van Das Pop houdt, dekt deze oneliner perfect de lading. Millionaire heeft een goede verhouding tussen elektronica en stampende rock gevonden, wat het publiek perfect opzweept.

Maar niet alleen het publiek, ook de band zelf staat eveneens te swingen en te springen op het podium. Ook hierin neemt zanger Tim Vanhamel het voortouw; hij rent over het podium, maakt de meest dubieuze sprongen en blijft altijd op de been. Samen met het publiek maakt Millionaire onze opener van Eurosonic tot een feestje, waardoor we meteen in de stemming waren en de avond al bijna niet meer kapot kon.

Millionaire in Nederland

~

Binnenkort begint Millionaire met haar veroveringstocht door Nederland. Ga dus vooral kijken als ze bij je in de buurt komen, want een miljonair in Belgische franken worden was niet zo heel knap, maar dit kan er eentje in euro’s worden.