Millionaire + Fence

recensie:

.

~

De beste graadmeter voor de beoordeling van de kracht van een band blijft natuurlijk de kwaliteit en de intensiteit van het optreden. En waar komt de muziek van een ‘alternative’ act als Millionaire beter tot zijn recht dan in de Groningse underground poptempel Vera. De avond stond geheel in het teken van het Belgische Hasselt, waar zowel Millionaire als voorprogramma Fence vandaan komen. Fence speelde een frisse en energieke set met mooie, vaak vrolijke liedjes, die nog het best te vergelijken zijn met het werk van het eveneens Belgische Metal Molly. Wat het meest opviel aan de muziek van Fence was de prachtige samenzang van drie van de vier heren. Topklasse!

~

Perfecte voorman

Tim Vanhamel heeft natuurlijk al een hele kluit aan ervaring opgedaan bij dEUS en de Evil Superstars. Hij komt op het podium dan ook zeer zelfverzekerd over, ook al gieren zijn zenuwen naar eigen zeggen door zijn lichaam wanneer hij optreedt. Al springend, zingend en schreeuwend liet hij tijdens het optreden zien dat hij de perfecte voorman is. Ook de rest van de band stond in Vera als een dijk te spelen. Ja, muzikaal talent zit er zeer zeker in.

Instrumentale toegift

Bij vlagen was Millionaire briljant en zelfs beter dan verwacht. Soms werd je geheel in de muziek gezogen, om dansend weer op aarde te geraken. Maar er waren een aantal kleine minpuntjes, die het optreden iets omlaag haalden. Er moet gezegd worden dat niet alle gespeelde nummers even goed waren. Het grootste deel van de set was geweldig, maar twee of drie nummers gingen er echt aan onderdoor. En een instrumentale toegift geeft ook niet veel voldoening aan het verwende Nederlandse publiek, waar ik zeker toe behoor.

Niet briljant dus, maar toch erg goed en superstrak. Ondanks de kleine oneffenheden die Millionaire nog moet bijwerken, hebben Tim Vanhamel en de zijnen op Outside The Simian Flock en op het podium laten zien dat er wel degelijk zeer veel rekening met hen moet worden gehouden. Millionaire zal zeker geen eendagsvlieg zijn, want het West-Europese muziekpubliek is veel te slim om een dergelijke act van wereldformaat aan zijn neus voorbij te laten gaan.