Een opwarmertje

recensie:

.

~

In de tussentijd wordt de (geabonneerde) fan op haar website opgewarmd met video’s, animaties, illustraties en andere extra’s. Zo wil Mevrouw Tamara (ofwel Tamara van Esch) de liefhebber meer betrokken maken bij haar muziek. Dus speelt ze vanavond niet alleen een paar liedjes, maar praat ze ook -als inleiding van de avond en vanachter het gordijn- uitgebreid over het muzikale project. Leuk en aardig, maar de bezoeker komt uiteindelijk toch voor haar muziek.

Verdeeld
Mevrouw Tamara is vooral bekend als de eigenzinnige deelneemster aan de eerste editie van ‘De Beste Singer-Songwriter van Nederland’. De reacties van de jury waren toen verdeeld, een beetje vergelijkbaar met de respons vanuit de muziekpers op Roosbeef. Met haar heeft Mevrouw Tamara de voorliefde voor de Nederlandse taal gemeen en de eigengereidheid. Muzikaal gezien neigt ze meer naar Eefje de Visser: dromerige teksten ingebed in een mooie melodielijnen.

Uitgebalanceerd
In het eerste lied dat ze zingt klinkt Mevrouw Tamara nog wat onwennig: ze is slecht te verstaan en haar stem is wat wiebelig. Wellicht spelen de zenuwen haar parten. Gaandeweg lijkt ze zich meer in haar element te voelen en dan blijkt dat ze zeker wat in haar mars heeft. Ondersteund door een prima band klinkt ze een stuk overtuigender dan in eerdergenoemd tv-programma. Ze zingt een liedje of vier en begeleidt zichzelf op elektrische piano en gitaar.

In het solonummer aan het eind toont Mevrouw Tamara zich een ware geluidskunstenaar door zingend voort te borduren op zelf ingespeelde gitaar-loops. Enig minpuntje vanavond: iets meer live-muziek had niet misstaan; de presentatie wordt afgesloten met het vertonen van deze clip: