Flashback naar een nu bekende periode

recensie: Metric - Old World Underground, Where Are You Now?

Canada ligt niet zo ver weg, althans het ligt dichterbij dan dat het vroeger in de beleving van de Nederlander lag. En als er op het gebied van muziek iets gebeurt in Montreal of Toronto, dan krijgen wij het hier meestal wel meteen mee. Elke kwinkslag van een Godspeed-lid of een andere grootheid uit Canada, staat meestal breed uitgemeten in de popjournaals. Toch is Metric er niet in geslaagd het Europese vasteland te halen, terwijl de band in het thuisland en bij hun buren vele volle zalen trekt. Hun wapenfeit uit 2003, Old World Underground, Where Are You Now?, bereikte onlangs Nederland. Gelukkig is het nog niet te laat.

~

Metric is de band rondom zangeres Emily Haines, een dame die je zou kunnen kennen van een andere Canadese topper, Broken Social Scene. Toch bestond Metric al ietsje eerder. Maar door gedoe met de platenmaatschappij werd het nagenoeg onmogelijk voor het drietal om verder te komen dan de grenzen van het continent. Maar nu, enkele jaren na dato, verschijnt hun debuut-cd dan toch op het vasteland van Europa. Het Duitse label Unter Schafen mag hiervoor als verantwoordelijke worden aangewezen.

Poppy jasje

Old World Underground, Where Are You Now? opent en vervolgt met een hele reeks van popnummers waar zangeres Haines doet denken aan de dames van Veruca Salt, aan Karen O van Yeah Yeah Yeahs of aan Kazu van Blonde Redhead. Ook de indierockende gitaren lijken zo nu en dan op die van datzelfde Blonde Redhead, bijvoorbeeld in IOU of Hustle Rose, maar dan in een poppier jasje. Bij dit laatste nummer schiet dat pop-achtige behoorlijk door in het melodieuze van een groep als Bauer, of in iets hips en moderns als The Long Blondes, zoals bij Succexy of Dead Disco.

Waas weggetrokken

De sound van Metric is een soort muzikale flashback naar een tijd waarin we nog niet zo goed wisten wat het Canadese Stars deed, hoe Broken Social Scene eigenlijk klonk of wat Feist precies was. Het voorliggende album dateert immers van 2003. Maar nu Old World Underground, Where Are You Now? er is en de waas boven Canada sinds enkele jaren is opgetrokken, weten we wat er allemaal speelt. Hele goeie bandjes, namelijk. Het is de broeiplaats van een hele reeks interessante en inventieve pop. Iets waarin Metric heel goed past. Pardon, waar Metric dus al jaren goed tussen zat.