Meer dan een souvenir

recensie: Me & Stupid - In A Cabin With

Carol van Dyk en Peter Visser waren in 2009 niet alleen druk doende met het achtste Bettie Serveert-album Pharmacy of Love, het tweetal reisde ook af naar de oostkust van Australië om opnamen te maken met een aantal lokale muzikanten. Het resultaat van die samenwerking is uitgebracht onder de bandnaam Me & Stupid.

Van Dyk en Visser maakten de reis naar Australië op uitnodiging van Jesse Beuker en Maarten Besseling, initiatiefnemers van In A Cabin With, een Nederlands project dat muzikanten op unieke locaties bijeenbrengt om in een korte tijd een album te maken. In A Cabin With leidde al tot een flinke lijst releases, opgenomen in de meest uiteenlopende landen, van Mexico tot IJsland en van Canada tot België.

Zonnig

~

Wat als eerste opvalt aan de cd-hoes van Me & Stupid is de jeugdige en zonnige uitstraling van de twee hoofdrolspelers. Het zomerse New South Wales en het ongedwongen karakter van de sessies zullen hier ongetwijfeld aan hebben bijgedragen. De muziek op dit unieke album wijkt echter niet zo gek veel af van het materiaal van Bettie Serveert, al pakken Van Dyk en Visser niet zo stevig uit als op Pharmacy of Love.

De plaat opent prettig met ‘Me & Stupid’, snelle indiepop met wat voorzichtige wave-invloeden die net niet uit de bocht vliegt. Het nummer vloeit over in het zwoele ‘The Message’, een mooie, tijdloze song en een van de hoogtepunten op dit album. De gastrol voor Odilo Girod van Coparck is bovendien een leuke bonus.

Expressief snarenwerk
Me & Stupid weet nog zeker te rocken: ‘Receiver’ laat stevige drums en klassieke riffs horen. Het is het soort nummer waar je je als band nooit een buil aan kunt vallen. Interessanter is de single ’14th Floor’. In dit lekker galopperende nummer met afgemeten gitaarwerk en prima, dubbelgelaagde zang, voegen Van Dyk en Visser een potentieel radiohitje toe aan de discografie van In A Cabin With. Ook ‘Retreat’ is meer dan alleen pit en tempo: Peter Vissers gitaarwerk is hier ouderwets effectief in zijn relatieve eenvoud. Het was al een eigenzinnig stijlkenmerk binnen Bettie Serveert en voorloper De Artsen, ook Me & Stupid vaart wel door de dwarse, expressieve stijl van Visser. Het fraaie ‘Ordinary Guy’, dat breekbaar opent en luidruchtig eindigt is wat zijn snarenwerk betreft een boeiende staalkaart.

Carol van Dyk weet zoals wel vaker iets ontwapenends en toch dwingends toe te voegen aan de muziek. Vooral de rustigere nummers profiteren hiervan, zoals het atmosferische ‘Shock & Awe’ en een van de absolute hoogtepunten, ‘Dear Rita of Impossible Dreams’. Hier bevindt Van Dyk zich een dark country­-landschap met een traditionele banjo en hallucinerende, zinderende gitaren.

Me & Stupid weet voldoende hoogtepunten voor te schotelen om van een geslaagd experiment te spreken. Deze nieuwe release in de reeks In A Cabin With is dan ook meer dan een aardig souvenir van een paar weekjes Down Under. En om dat nog eens te onderstrepen zijn Carol van Dyk en Peter Visser op tournee gegaan. Het duo speelt deze maand in Nederland, samen met onder meer Robin Berlijn (ex-Fatal Flowers, nu 13) en Maurits Westerik (Gem). Hopelijk zullen de beste songs van Me & Stupid ook een plek krijgen op de toekomstige setlists van Bettie Serveert. Die band krijgt dankzij dit project in feite een handvol uitstekende, bruikbare songs in de schoot geworpen.

Me & Stupid live in Nederland:
03/2 PATRONAAT, Haarlem
04/2 HEDON, Zwolle