No Gimmicks

recensie: Matisyahu - Live at Stubb's

.

In het kort: Deze man is Matisyahu (geboren als Matthew Miller) en komt oorspronkelijk uit West Chester, Pennsylvania. En met Live at Stubb’s komt, na het studiodebuut uit 2004, nu zijn eerste livealbum uit.

Relireggae

~

Opgenomen tijdens het optreden van 19 februari dit jaar in het barbecuerestaurant Stubb’s in Austin, Texas. Krijgt hij hier het publiek mee als hij zingt/rapt over zijn religie? Jazeker, de respons die je hoort is enthousiast, ondanks de veelal laid-back reggae die de beste man ten gehore brengt. Het publiek schijnt het allemaal lekker te vinden en gaat mee in de flow. Daarnaast is er vanuit Matis zelf ook genoeg interactie, al zijn het dan misschien de standaardvragen als “everybody ok?” en de aankondigingen van nummers. Maar zelfs wanneer hij uitlegt waar een nummer precies over gaat met betrekking tot zijn geloof, reageert het publiek enthousiast. En dat is mooi, want er wordt niet gedweept met religie, er wordt gewoon heerlijke reggae gespeeld.

Nieuwtjes

Reggae die bij Bob Marley-fans ook zeker in de smaak zal vallen. Soms relaxed, soms opzwepend, maar te allen tijden met een vrolijke weerklank. Voor zij die bekend zijn met het materiaal van Matis staan er op deze cd vier nog niet eerder uitgebrachte nummers, waarvan één instrumentaaltje (Fire and Heights, een lang uitgesponnen nummer waarin de muzikanten ook even laten horen wat ze kunnen en een mooie aanvulling op de set). Opener Sea to Sea trapt af met een rustig baslijntje waar langzaam een echoënd gitaartje overheen komt. Mijn hoofd knikt al voordat de zang überhaupt begint, een heerlijk begin waar Matis met lange uithalen overheen begint te zingen. Lord Raise Me Up begint alsof het de soundtrack is van een Jamaicaanse showdown in het wilde westen. Continu aanzwellende gitaartjes, die uitmonden in wederom een heel relaxed nummer. Van de nieuwe nummers is eigenlijk alleen Heights wat meer mid-tempo. Gelukkig horen we hier ook meteen wat Matis aan raps in zijn mars heeft.

Kortom, ondanks het nog kleine oeuvre van deze artiest toch een livealbum dat iets nieuws te bieden heeft en een positieve voorzet geeft voor het volgende album, dat in het begin van 2006 moet gaan uitkomen.