Muziek / DVD

Met toewijding

recensie: Machine Head - Elegies

Toen ik de langverwachte dvd Elegies van Machine Head in handen kreeg, liep het water me in de mond. Elegies moest namelijk een dvd worden waar de fan echt iets aan had, een volwaardig document met meer dan alleen maar wat livebeelden. In ieder geval heel wat anders dan de snel in elkaar gezette dvd’s waar veel bands zich de laatste tijd “schuldig” aan maken, aldus Rob Flynn, frontman van Machine Head. Dit schept natuurlijk verwachtingen, maar getuige de houding van de band tegenover de fans kunnen we er vanuit gaan dat Machine Head doet wat het belooft. Machine Head is naast een legendarische band namelijk ook een band die altijd met beide voeten op de grond is blijven staan.

De woorden die de concertregistratie op deze dvd besluiten benadrukken nog eens dat Machine Head maar al te goed weet aan wie ze hun succes te danken hebben:

This is for all of you, along with our thanks and deepest gratitude. We get to do what we love, not for you, but because of you. You support us. You are always there for us. You cheer us on even when the chips are down. Every last one of you is why Machine Head is. Thank you, The Boys.

Deze woorden zijn tekenend voor hoe de band altijd tegenover zijn fans heeft gestaan. Ze vatten ook direct samen waarom Machine Head nog steeds bestaat. Het was bijna gebeurd met de band, zoals we uit een op de dvd opgenomen documentaire over de afgelopen woelige periode kunnen opmaken. Maar de steun van de fans hielp de band door de moeilijke tijden heen. Gelukkig maar, want getuige de beelden op Elegies zou het einde van Machine Head een groot gemis voor de metalwereld zijn geweest.

Podiumbeesten

~

Want wat knalt deze band zodra ze op een podium staat. Voor deze dvd is gebruik gemaakt van het optreden in een afgeladen Brixton Academy in Londen tijdens de Through the Ashes of Europe tour. Hierbij bestaat vervolgens de optie om alleen het concert te bekijken, of om de concert-movie te aanschouwen. De laatste doorspekt het concert met backstage-beelden en andere korte bijdragen van de band zelf.

Hoe dan ook, de beelden zijn fantastisch: in hoge beeldkwaliteit zien we meer dan 5000 man los gaan op een set waar zowel oud als nieuw materiaal aan bod komt. Het mooie van deze registratie is dat er van alle mogelijke camerastandpunten volop gebruik wordt gemaakt, zodat je zo min mogelijk mist. Sterker nog, met het geluid vol open is de sfeer bijna letterlijk te proeven. Flynn is natuurlijk de frontman, maar de beelden laten één geoliede machine zien bestaande uit vier personen. Niemand wordt te kort gedaan en ook het publiek wordt natuurlijk veelvuldig in beeld gebracht. Al was het maar om 5000 wild springende mensen te laten onderstrepen dat Machine Head leeft!

Rough Times

De dvd biedt echter meer dan alleen een concertregistratie; in een ruim 30 minuten durende docu vertelt de band namelijk hoe het album Through the Ashes… , dat aan de dvd vooraf ging, tot stand kwam. De nadruk ligt hierbij vooral op de moeilijke periode die de band heeft gehad toen ze bij RoadRunner weg waren. Alle vier de bandleden dragen bij aan het verhaal evenals hun manager Joseph Huston en RoadRunner spokesperson Monte Connor. Het relaas schets hoe een band door maatschappijen gepushed wordt hits te schrijven om maar getekend te worden. Ondanks dat dit bijna de band over de kop had laten gaan werd er echter vastberaden gewerkt aan muziek waar de heren zelf ook achter stonden. En de uitkomst kennen we…

De andere extra’s op dit schijfje zijn de drie videoclips van Imperium, The Blood, the Sweat, the Tears en Days Turn Blue to Grey. Leuker zijn eigenlijk de Making of’s van deze clips. Hier zie je hoe de band, ondanks de stoere indruk die het in eerste instantie achter laat, voornamelijk heel veel lol heeft en maakt met haar muziek. Een must voor iedere fan en een mooi document voor eenieder die eens wil aanschouwen waar deze legendarische band voor staat.