Invloedrijk

recensie: Lunar - umfelt.

Als je naar de maan kijkt zie je duidelijk dat deze gevormd is door de vele invloeden van buitenaf. De vele inslagen hebben letterlijk grote invloed gehad op de verschijningsvorm van dit hemellichaam. Hetzelfde is van toepassing op Lunar. Deze Haagse band is duidelijk ook door vele invloeden gevormd.

De band zelf geeft al aan dat ze niet in één hokje zijn te vangen en inspiratie haalt uit diverse muzikale voorbeelden. Om een beeld te geven: The Beatles, U2, dEUS, Snow Patrol, Radiohead, Matchbox 20, Primus, Dave Matthews, Pixies, Pearl Jam en Incubus. Dat deze hoeveelheid Lunar niet een even grillig en pokdalig aangezicht geeft als de bovengenoemde maan mag dan ook haast een wonder heten. Lunar heeft al deze invloeden perfect weten te versmelten tot een tiental lekkere rocknummers op haar cd umfelt.

Kadering

~

Kort samengevat noemt Lunar zichzelf ook wel: dEUS meets Pearl Jam meets Snow Patrol. Dat bakent de boel al verder af en geeft wellicht een duidelijker beeld van hetgeen we bij het beluisteren van de cd mogen verwachten. En inderdaad zijn deze invloeden goed terug te horen in hun nummers. Maar helaas is het leven zelden zo simpel. Want al snel zullen nog andere namen dan hierboven genoemd de revue passeren tijdens een tocht langs de nummers van umfelt.

Neem nu bijvoorbeeld een nummer als ‘Half Past Wrong’, met de pakkende tekst ‘This could be a perfect day, this should be a perfect day!‘. Velen zullen door het geluid van deze song toch echt niet de neiging kunnen onderdrukken heel hard aan de Nits te denken. Maar ook zijn er parallellen te vinden tussen de zanger van Lunar (Ron Nielen) en die van Rammstein (Till Lindemann). Niet dat Lunars muziek naar metal neigt, maar de zwaardere zangpartijen van Nielen hebben een zelfde soort rafeligheid als die van Lindemann. En zo zijn nog veel meer verbanden te leggen, maar we laten bands als Kaiser Chiefs en The Killers gemakshalve maar even buiten beschouwing.

Nearly perfect?

Waar het op neerkomt is namelijk dat Lunar van al deze invloeden een eigen mix heeft weten te produceren. En dat levert lekkere rocknummers op die goed in het gehoor liggen. En door al die invloeden komen die nummers je op een vreemde manier vanaf het allereerste moment bekend voor. Het voelt alsof je in een warm en gespreid bedje terechtkomt. En dat terwijl je de songs dus pas voor het eerst hoort. Dat zorgt ervoor dat umfelt. je een vertrouwd gevoel meegeeft. Geen geringe prestatie voor een eerste kennismaking.

Lunar heeft kortom een degelijk rockalbum neergezet dat je je meteen thuis laat voelen. Goed verzorgde nummers met de bekende thema’s als liefde, het dagelijks leven, geloof, maar ook tell sell-reclames passeren de revue. Daarmee vormen band en muziek een prachtige doorsnede van de hedendaagse (muzikale) realiteit. Om het ongeveer in de woorden van de band zelf te zeggen: ‘This could be a perfect cd, this should be a perfect cd!

En dat is niet eens zo ver bezijden de waarheid.