Zingend gras, circusacts en koekoeksklokken

recensie: Lonely Drifter Karen - Grass Is Singing

.

Betoverd door Weense musicals begint Tanja Frinta met het maken van muziek. In Barcelona vindt zij twee geschikte bandgenoten en samen vormen zij Lonely Drifter Karen. Met gebundelde krachten maken zij hun debuutalbum Grass Is Singing. Een fantasierijke, theatrale plaat die in het bijzonder geschikt is voor de eeuwige dromer. Een plaat die je meeneemt op een reis door een surrealistische, romantische wereld en die je hart sneller laat kloppen.

Het boegbeeld van Lonely Drifter Karen is Tanja Frinta. Ze groeit op in Wenen en wordt grootgebracht met theater en musical. Geïnspireerd door wat ze in de Weense theaters te zien en horen krijgt, begint ze met het schrijven van haar eigen muziek. Samen met vriendinnen start ze een indiepop-band, maar op haar twintigste houdt ze het voor gezien. Ze pakt haar koffers en vertrekt naar Zweden. Ook daar kan ze haar draai niet vinden en ze besluit naar Barcelona te verhuizen, op zoek naar mensen om muziek mee te maken. In die Spaanse havenstad ontmoet ze haar huidige bandgenoten: de Spaanse gitarist Marc Melià Sobrevias, en de Italiaanse drummer Giorgio Menossi. Frinta weet dat zij haar ware muzikanten heeft gevonden en Lonely Drifter Karen is een feit.

Lonely Drifter Karen maakt geen gemakkelijke muziek. Hier geen snelle, gelikte popdeuntjes die naar binnen glijden als Bacardi Breezers, maar volle, theatrale composities met vreemde en soms verontrustende geluiden. Achter dat alles zit een complete wereld, met clowns in het straatbeeld, en een carrousel op iedere hoek van de straat. Eenmaal gewend geeft de muziek van het drietal je het gevoel dat je door exotische, romantische steden als Casablanca en Parijs rent zonder dat je voeten de grond raken. In Passengers of the Night zingt Tanja Frinta dat haar hart klopt als een tamboerijn. Nu, dat van de luisteraar gaat sneller kloppen bij het horen van haar liedjes. De vederlichte melodieën, de poëtische teksten en haar zweverige stem nemen je mee op een romantische reis. Grass Is Singing is een plaat voor de eeuwige dromer.