Na omzwervingen toch weer gewoon thuis

recensie: Lawn - Silver

.

Vijf jaar geleden speelden de Groninger Friezen van Lawn zichzelf naar een hoger plan met hun rockparel Backspace. Enerverende muziek die deed denken aan de grootmeesters van de uitgesponnen gitaarrock: Motorpsycho. Nu, vijf jaar later ligt er de opvolger: Silver. De herinneringen blijven, al is er genoeg nieuws te ontdekken.

Silver – de derde plaat van de band – werd onlangs gepresenteerd in de Groninger Vera. Zoals gezegd, een kleine vijf jaar na het verschijnen van de plaat Backspace. In die tussenliggende vijf jaar is er veel gebeurd. Lawn trad regelmatig op, ook buiten de landsgrenzen. Interessante toertjes werden opgezet, spraakmakende podia werden bespeeld, soms met grote namen als Sophia. Daarnaast was er een bezettingswisseling – de rustige bassist Sietse Dost is vertrokken, showbassist Maarten Rischen is gekomen – en werd er lang gewerkt aan een volwaardige opvolger van Backspace. Voor Silver werd naast de ‘vaste’ producer Pieter Kloos (o.a. Motorpsycho) ook gewerkt met Phil Vinall (o.a. Placebo).

Nooit ver van de basis

Wanneer de band de rust opzoekt – bijvoorbeeld op Sanctuary, een beklemmend duet met Lydia van Maurik (o.a. This Beautiful Mess) – laat Lawn zich van zijn beste kant zien. Was het hoogtepunt van de voorganger vooral de single Fix, een duet met Anneke van Giersbergen (The Gathering), op Silver zijn er meer van dat soort momenten, bijvoorbeeld met het uitgesmeerde Silver Lining. Ondanks de verschillen en vernieuwingen blijft het verleden een rol spelen. Gaandeweg de plaat nemen de invloeden van producer Vinall af en doet Lawn, onder leiding van de broers Job en Titus van ’t Veer, dat waar de band goed in was en nog steeds is: uitgesponnen gitaarrock maken (The Sea, en het eerder genoemde Silver Lining). Hetgeen Motorpsycho deed met de fantastische platen Blissard en Trust Us, een sound die ook veelvuldig op Backspace te horen was. De vijf jaren van omzwervingen, de zoektochten naar een ander geluid en de inspiratie uit verschillende hoeken, hebben de band weliswaar ontwikkeld, de jongens blijven gelukkig toch honkvast. Daar waar het goed is.