Goed is soms niet goed genoeg

recensie: Laura Veirs - July Flame

.

Op haar debuut begeleidde ze zichzelf uitsluitend op gitaar. Vanaf haar tweede album is de begeleiding uitgebreider, wat haar liedjes zeker ten goede komt. Alle composities zijn wederom van de hand van Laura Veirs zelf. Haar vorige twee albums, werden bij de major Nonesuch Records uitgebracht, July Flame verschijnt bij het kleine indielabel Bella Union.

Vluchtige conclusie

Het achteloos draaien van July Flame leidt al snel tot de vluchtige conclusie dat het album flets is en geen enkele indruk achterlaat. Zelfs na twee oppervlakkige luisterbeurten is er geen enkel liedje dat blijft hangen. Als luisteraar dien je tijd te investeren om het album ook maar een beetje op waarde te kunnen schatten.

~

Of dat erg is bepaalt de luisteraar natuurlijk zelf. Lastig is het wel, want haar liedjes, hoe mooi en gevoelig ze soms ook zijn, zullen niet gemakkelijk door een groter publiek opgepakt worden. Het zijn vooral verhalende liedjes die het niet moeten hebben van een pakkende melodie die tussen de oren gaat zitten. De nummers rijgen zich aaneen, van ‘I Can See Your Tracks’ tot en met de afsluiter ‘Make Something Good’, zonder dat er liedjes opvallen. Als je aandachtig luistert, valt je elke subtiliteit op van de begeleiding en productie. Er lijkt geen nootje te veel gespeeld te worden.

Strijkkwartet en altviool

Is er dan verder helemaal niets te melden? Jawel, Laura Veirs heeft haar vaste band min of meer aan de kant gezet, al spelen een tweetal muzikanten van deze band, Karl Blau en Steve Moore, wel mee. Er is ruime aandacht voor een strijkkwartet en er is zelfs een hoofdrol weggelegd voor altvioolspeler Eyvind Kang. Door de vele strijkers is de sfeer van het album anders dan die van de voorgangers Year of Meteors en Saltbreakers. July Flame is bij Veirs thuis opgenomen en ademt een rustige sfeer uit.

Een negatief oordeel geven over July Flame is even lastig als tegen een erg lief kind boos worden omdat het iets ondeugends heeft gedaan. July Flame is gewoon een goed album in de reeks Laura Veirs-albums. ‘Gewoon goed’ is echter niet goed genoeg. Het album imponeert of verrast niet, maar is zoals gezegd gewoon het volgende hoofdstuk in een goed boek. Toch heeft Laura Veirs genoeg kwaliteit in huis om ons in de toekomst een meesterwerk voor te schotelen. Dat verwachten we dan ook, maar we zullen er nog even op moeten wachten.