Opzienbarende terugkeer

recensie: Lamb - Backspace Unwind

Na een pauze van vijf jaar treedt Lamb met Backspace Unwind uit de schaduw, alsof ze nooit zijn weggeweest. Hevig steunend op de elektronica en nog een beetje op de trip-hop van jaren her.

Met het tweede nummer van het album, ‘We Fall In Love’, hoopt de band de fans van weleer wakker te schudden uit de slaap die ze waarschijnlijk hebben gepakt na de stilte van een half decennium. Dat ze dat zal lukken staat als een paal boven water. Wie de band gemist heeft, kan opgelucht ademhalen bij het horen van de introductie van het album.

Elektronica en akoestisch
Gelukkig voor de liefhebbers van vooruitstrevende muziek leeft Lamb niet geheel in het verleden. Met ‘As Satellites Go By’ treedt de band met beide voeten in het hier en nu, met een bijna akoestische benadering waarbij de elektronica naar de achtergrond is geduwd. In het laatste kwart van de compositie komt een tikje bombast de hoek om zeilen om vervolgens in een piano-/akoestische setting met violen het liedje te besluiten. Een wonderschone opmaat naar het titelnummer van het album.

‘Backspace Unwind’ grijpt net als de rest van het album terug naar de elektronica, maar verweeft deze met de akoestische werkwijze die al doorklonk in ‘As Satellites Go By’. Zo staat Lamb met één been in het verleden om vervolgens dit verleden te verweven met muziek van deze tijd. Het zal zowel oude als nieuwe fans kunnen behagen.

Fijne mengeling
Als meest aangename momenten van het album Backspace Unwind kunnen de songs gerekend worden waar de stevige hang naar elektronica even naar de achtergrond verschuift. Luister bijvoorbeeld naar het voorlaatste liedje ‘Doves & Ravens’, waarbij de zang van Lou Rhodes, enigszins vervormd, op een bedje van piano, strijkers en lichte synthesizerklanken lijkt te dansen. Het sterke laatste nummer ‘Only Our Skin’ zorgt voor een einde van de reeds geschetste sfeer.

Rhodes vormt nog altijd samen met Andy Barlow het duo Lamb. De tien liedjes van dit nieuwe album zijn allen van de hand van het tweetal en ademen een fijne mengeling van herkenning en nieuwe kennismaking. Lamb keert terug met een cd die zich kan meten met hun eerdere werk en zeker opzien zal baren in de kringen van liefhebbers. Of een nummer als ‘We Fall In Love’ ook sterk genoeg is om de hitparade te betreden, valt te betwijfelen. De concurrentie is daarvoor te groot.

Live in Nederland:
23 november, Doornroosje, Nijmegen
24 november, Schouwburg, Rotterdam