Muziek / DVD

Goed geld verdienen, en snel graag

recensie: Kings Of Leon - Live at the O2

Kings Of Leon heeft met de singles ‘Sex on Fire’ en ‘Use Somebody’ redelijke naamsbekendheid gekregen in ons land. Tijdens een optreden eerder dit jaar in Ahoy deden de bandleden echter geen goede zaken voor hun populariteit. Misschien dat de zojuist verschenen dvd Live at the O2 het tij weer kan keren.

Dat Kings Of Leon een goed stukje rock kan produceren, staat buiten kijf. Deze uit drie broers en een neef bestaande band uit Nashville produceert een solide mix van blues, rock, garage en country. Ondanks het kribbige gedrag van zanger Caleb Followill tijdens het optreden van juli dit jaar in Rotterdam, gaf de band een verder kwalitatief goed optreden. Zo professioneel is de band ondertussen wel.

Zeer enthousiast

Als het publiek naar de maatstaven van Caleb enthousiast genoeg is én er worden ook nog eens filmbeelden van het optreden vastgelegd, zou dat kunnen leiden tot een erg goed concert. In Londen waren al deze factoren in juni voorhanden. Hier was geen sprake van frictie tussen zanger en bezoekers. Honderd minuten lang kun je op de dvd Live at the O2 getuige zijn van een zeer enthousiast publiek dat elk nummer van begin tot eind meezingt.

Aangezien het concert 22 nummers duurde, kan dat als een compliment gezien worden voor de aanwezige fans; en ook voor Kings Of Leon. Want wederom staat de band uitermate goed te spelen. De rauwe stem van Caleb is luid en duidelijk hoorbaar, ondanks het fanatieke gedrum van Nathan en het beheerste spel van gitarist Matthew en basgitarist Jared. Aan de muzikale kwaliteiten van deze band zal het zeker niet liggen. Er speelt echter wel een ander probleem.

~

Wisselwerking mist

Kings Of Leon wordt wel eens een mix van The Stones en Creedence Clearwater Revival genoemd. De band mist echter de podiumuitstraling van deze twee illustere voorgangers. Hoe goed het spel technisch ook is, ze missen de dynamische wisselwerking met het publiek. Hoewel de fans van voor tot achter alle nummers meezingen, speelt de band hier slechts zelden op in. Tijdens het concert in Londen en dus op de dvd zie je pas bij het nummer ‘Sex on Fire’ echte interactie tussen band en publiek. En dan hebben ze al dertien nummers gespeeld.

Geld

Soms bekruipt je het gevoel dat Kings Of Leon vreest dat dit moment van succes wel eens kortstondig kon zijn, en dat men dus zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld moet verdienen. De optredens komen plichtmatig over, alsof het slechts een snelle manier is om aan geld te komen zolang het nog kan. En dat idee bekruipt je ook bij deze dvd. Met een minimale inspanning probeert de band geld te slaan uit het huidige succes. Afgezien van de registratie van het concert, heeft deze dvd namelijk niets extra’s te bieden.

Er zijn geen achtergrondverhalen, geen interviews en geen ‘aanloop tot’ te vinden op de dvd. Alleen de 22 gespeelde nummers. Uiteraard zijn die liedjes bij de fans bekend, maar een kleine titelbalk bij aanvang van die nummers was wel het minste geweest wat men had kunnen toevoegen.

Los van deze kritiek kan verder alleen maar herhaald worden dat hier een band staat die zijn nummers live geweldig goed weet te reproduceren. En voor de fans die het optreden in Londen gemist hebben, is het zeker de moeite waard om de dvd eens te bekijken, maar vooral te beluisteren. Voor diegenen die er wel bij waren, is het trouwens een heerlijke schijf om herinneringen aan een geslaagde avond op te halen.