Geen vijfsterrenalbum

recensie: Junkie XL - Today

Tom Holkenborg woont tegenwoordig in Los Angeles en verdient bakken met geld door soundtracks te maken voor films als Blade, The Matrix en Team America. Af en toe haalt hij zijn alter ego Junkie XL weer van stal voor een remix voor Britney Spears, Depeche Mode of Coldplay, voor optredens en voor albums. Today is de opvolger van het in 2003 verschenen en wisselend ontvangen Radio JXL. Ook Today is geen vijfsterrenalbum.

~

Wat Tom Holkenborg in de rest van zijn leven ook zal maken aan geniale platen en fantastische soundtracks, hij zal altijd ‘die gozer van die Elvis Presley-remix’ blijven. Wat wil je ook? In maar liefst 24 landen stond zijn versie van A Little Less Conversation op de eerste plaats. Niet slecht voor een jongen uit Lichtenvoorde die ooit in de new waveband Weekend at Waikiki speelde.
Holkenborg had na z’n wereldwijde single flink kunnen cashen. Maar dat deed hij niet. Hij wees het aanbod voor een heel album vol Elvis-remixen af en knikte ook ontkennend toen hem werd gevraagd The Beatles te remixen. Dan ben je stoer.

In plaats daarvan gebruikte Holkenborg z’n roem om Radio JXL te maken. Een ambitieuze plaat waarop hij samenwerkte met een hele rij beroemde zangers, waaronder Robert Smith van The Cure, David ‘Depeche Mode’ Gahan en Solomon Burke. Maar het album was stuurloos en onevenwichtig door de veelheid aan stijlen en stemmen die erop stonden.

Focus

Wat dat betreft is het nieuwe Junkie XL-album Today veel meer gefocused. Eén stijl, één zanger. Op Today kijkt de producer met de onafscheidelijke pet terug op zijn new wave-verleden. De (gesampelde) gitaarriffs doen denken aan New Order en de Cocteau Twins en ook de zang van de onbekende Amerikaanse zanger Nathan Mader is erg eighties. Maar de flink opgepompte beats en de gezwollen keyboards zijn van nu en verklappen dat Holkenborg regelmatig een cd’tje opzet van Deep Dish, Underworld of Sander Kleinenberg.

Je kunt aan Today goed afhoren waarom Holkenborg in Hollywood (waar hij om de hoek woont) inmiddels een veelgevraagd soundtrackproducer is. De productie van het album is fenomenaal. Typisch zo’n cd om de nieuwe autoinstallatie van je vriend even te testen. Maar met indrukwekkende geluiden en strakke samples maak je nog geen evenwichtig artiestenalbum. Met uitzondering van de pakkende single (die ook Today heet) staan er maar weinig memorabele nummers op. Vooral rustige tracks als We Become One en Drift Away klinken vlak en emotieloos.

Ooit zal Junkie XL na een geniale remix ook een geniaal album maken. Maar Today gaat niet als zodanig de geschiedenis in.