Genieten met zijn twaalven

recensie: John Vanderslice in Venlo

.

John Vanderslice groeide op in Florida en Georgia. Na een lange periode in Potomac, Maryland, gewoond te hebben, huist hij nu in San Francisco. Vanderslice groeide op met de muziek van Led Zeppelin, The Kinks en Creedence Clearwater Revival. Zijn invloeden zijn volgens hemzelf vooral

~

John Vanderslice kreeg als kind verplicht pianoles maar raakte verslingerd aan de gitaar. Hij versleet vele bandjes in zijn tienerjaren en maakte vervolgens deel uit van de experimentele popband MK Ultra. Na het oprichten van zijn eigen studio, Tiny Telephone, waar hij vele muzikanten goedkoop opnames liet maken, was het tijd voor zijn eerste eigen album. Hij nam Mass Suicide Occult Figurines op in zijn eigen studio. Dit eerste album, maar ook alle albums die volgden zijn van een zeer hoog niveau. De twee beste platen van Vanderslice, Cellar Door en

~

Het repertoire dat John Vanderslice brengt is voornamelijk afkomstig van het laatste album Romanian Names, waarbij ‘Oblivion’ een van de hoogtepunten is van de avond. Maar hij put ook uit oudere albums als Emerald City, waarvan we ‘The Tower’ horen. Vanderslice gaat zelfs nog verder terug in de tijd met het van Cellar Door afkomstige ‘Up above the Sea’ en een enkele compositie uit het begin van zijn solocarrière. Voor alle uitvoeringen geldt dat ze live wat steviger klinken dan op de platen, die duidelijk gepolijster klinken.

Met zijn drieën weten de heren een stevige maar uitgebalanceerde sound neer te zetten, zeer te genieten. John Vanderslice brengt een mix van singer-songwritermateriaal en poprock, met altijd een scherp, experimenteel en hard randje, zijn muzikale inspiratiebronnen uit de jaren zestig en zeventig waardig. Het is jammer dat er maar zo weinig liefhebbers zijn komen luisteren deze avond, want Vanderslice verdient wel wat meer aandacht verdient voor zijn muziek. Al zeven albums lang kwaliteitsmuziek brengen is een prestatie die er mag wezen. En ook live is John Vanderslice een aanrader. Zijn band is goed genoeg om eens een avondje een luisterend oor te gunnen.