Gevoel uit een computer

recensie: John Talabot - DJ-Kicks

John Talabot laat op DJ-Kicks horen dat zijn ongekend populaire debuut geen toevalstreffer was. Talabot weet namelijk met gevoel zijn favoriete songs met elkaar te laten versmelten.

Talabot zette zichzelf vorig jaar op de kaart met zijn eerste volwaardige album. De melancholische en warme house op ƒin werd door toonaangevende kranten, tijdschriften en websites de hemel in geprezen en bij veel liefhebbers van elektronische muziek prijkte het album in de hoogste regionen van de eindejaarslijstjes.

Het Spaanse wonderkind
Aan het Spaanse wonderkind dan ook de eer om de nieuwste mix in de reeks van DJ-Kicks te verzorgen. Sinds 1995 brengt het label Studio !K7 ieder jaar een aantal mixalbums van grote producers in deze reeks uit. Onder anderen James Holden, Kruder & Dorfmeister en Apparat  gingen Talabot voor.

In de vijf kwartier die Talabot voor zijn mix heeft, rijgt hij 27 nummers aaneen. Over het algemeen mixt Talabot snel en gebruikt hij de meeste tracks niet meer dan twee minuten. Het is op deze manier dat de Spanjaard spanningsbogen probeert te creëren die uitmonden in een drietal climaxen:  ‘Klinsmann’ van Axel Boman, ‘Escape to Nowhere’ van Motor City Drum Ensemble en ‘Sideral’ van Talaboman (een samenwerking tussen Axel Boman en Talabot zelf) krijgen veel ruimte en vormen de zwaartepunten van de mix.

Voortkabbelen
Het is knap hoe Talabot met al die nummers van verschillende producers een geheel creëert dat niet alleen dansbaar en feestelijk is, maar waar tegelijkertijd ook weemoed uit spreekt. Wie vandaag de dag nog steeds van mening is dat elektronische muziek emotieloos en afstandelijk is, zal na het horen van John Talabot toch moeten toegeven dat muziek die uit een computer komt ook heel sfeervol kan zijn.

Toch is niet alles even goed op deze DJ-Kicks. Tussen ‘Klinsmann’ en ‘Escape to Nowhere’ kakt het allemaal wat in. Iedere DJ wil rustpunten creëren om zo weer langzaam toe te kunnen werken naar een volgende climax, maar de negen (!) voortkabbelende tracks tussen deze pieken zijn net wat te veel van het goede.

Dit middenstuk staat dan ook in schril contrast met het begin en einde van de mix, die dynamisch, speels en uitermate boeiend zijn. Het is fascinerend te horen hoe Talabot zijn overgangen plaatst en hoe hij alles tot een geheel aan elkaar weeft. Het zijn dan ook deze delen waarmee Talabot weet te imponeren en een waardevolle bijdrage weet te leveren aan de alweer achttien jaar durende traditie van DJ-Kicks.