Janne Schra speelt zomerse thuiswedstrijd

recensie:

Onlangs kwam Janne Schra’s tweede plaat PONZO uit. De catchy, aanstekelijke deuntjes van de voormalige Room Eleven frontvrouw worden met liefde ontvangen door het thuispubliek. Laat de zomer maar komen.

Voordat er gedanst mag worden, maakt het publiek kennis met Nana Adjoa. Haar warme stem, dito gitaargeluid en melodieuze songs met hier en daar een dissonant, bluesy akkoord krijgen het binnenstromende publiek binnen no-time stil. Tijdens ‘Carmen’ en ‘Down To The Root’ kan je een speld horen vallen in de kleine zaal van Doornroosje. Nana Adjoa lijkt zelf ook onder de indruk: ‘Wat kunnen jullie goed luisteren.’

Deinen en dansen

~

Janne Schra trapt af met ‘Ship’. Eerst nog even meedeinen op de geluidsgolven voordat de zomer losbarst en de goedlachse zangeres een ruim anderhalf durend charmeoffensief in zet. Met haar wit-gele gewaad en sensuele dansbewegingen doet ze denken aan Roisin Murphy. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk. Tijdens de nummers ‘Everything I Do Ooh Ooh’ en ‘Scare Me’ wordt er volop gedanst.

In rap tempo vliegen de vrolijke liedjes je om de oren. De uitvoering is vrijwel feilloos en om de kleine foutjes wordt gelachen door de bandleden. Schra speelt met zowel het publiek als haar band. De drummer zet ze even in een stroboscopisch zonnetje tijdens de lastige breaks van ‘Filthy Rich’ en Schra noemt bassiste Nana Adjoa de tweelingzus van het voorprogramma. Even trekt Schra aan de noodrem wanneer ze het publiek laat zoemen, wat improviseert op Oosterse toonladders en vervolgens het prachtige ‘Little Bamboo’ in zet. Interactie met publiek is er ook via wat anekdotes, een enkele meezinger en Schra’s eerste crowdsurf poging ooit.

India Lima Oscar Victor Echo You
Janne Schra speelt een thuiswedstrijd. Sinds een paar jaar woont ze samen met Torre Florim (De Staat) met wie ze het album PONZO in de Nijmeegse woonkamer opnam. De invloed van Florim als producer is met name te horen op ‘Carry On’. Daar zit zo’n typisch De Staat riff in die je nergens anders hoort. Het is dan ook geen complete verrassing dat Torre Florim en Tim van Delft aanschuiven tijdens toegift ‘Carry On’.

Zo’n beetje het gehele laatste album wordt gespeeld, met hier en daar een uitstapje naar het verleden. ‘India Lima Oscar Victor Echo You’ is een sterk livenummer en stamt uit de tijd dat Schra zichzelf nog niet helemaal had gevonden en door het leven ging als Schradinova. Ondanks alle eerdere wereldwijde successen met Room Eleven lijkt de frontvrouw vanavond beter in haar vel te zitten dan ooit.