Totaalbeleving

recensie: iET

Niets is aan het toeval overgelaten bij de albumpresentatie van iET in het Amsterdams MC Theater. Hoe stevig iET de creatieve touwtjes in handen heeft blijkt die avond.

De genodigden worden ontvangen in de hal van het theater en worden verzocht daar te wachten voor wat komen gaat. Daar staat een opvallend groot scherm met de poster van het artwork van haar nieuwste album So Unreal dat ten doop wordt gehouden. Verder lijkt de herfst te hebben toegeslagen in de hal waar her en der bladeren zijn neergelegd.

Psychedelische slingers

~

Langzaamaan dringt het tot de bezoekers door dat er iets staat te gebeuren als we een aantal mensen ontwaren in bijzondere houdingen op blote voeten. Het vermoeden stijgt dat het dansers zullen zijn. Een kwartier na aankondiging wordt het scherm met poster weggehaald waarna de gedaante van iET liggend in de bladeren, naast een houtblok met gitaar, zichtbaar wordt. Op klanken van haar muziek ontwaakt ze en schrijdt ze naar het houtblok om daar, al zittend, een eerste nummer van haar album ‘Something Out There’ volledig akoestisch ten gehore te brengen, terwijl de vijf dansers zich op enige afstand rond haar bewegen. Het ijs is gebroken en de spanning voor wat komen gaat is alleen maar opgevoerd. Het publiek volgt iET naar de grote zaal waar de rest van het optreden plaatsvindt op één groot en twee kleine podia. Op een van de kleine podia staat Budy, de partner van iET, de elektrische gitaarklanken in psychedelische slingers door de zaal heen te weven.

Zien, luisteren en beleven
In het uur dat volgt wordt het aanwezige publiek meegesleept in een psychedelische film waarin iET met haar band de hoofdrol speelt. Het geluid is adembenemend mooi terwijl met licht, dans en voordracht de negen nummers van het album So Unreal naar een hoger niveau worden getild. iET heeft met zowel choreografie, stilistische aankleding als het artwork van haar album een totaalbeleving gecreëerd, waarmee ze lonkt naar de theaters in Nederland. Deze show is gemaakt om herhaald en beleefd te worden. De muziek kent, naast de al genoemde psychedelische, ook soul, funk en wereldmuziek-invloeden, om vervolgens ook af en toe heel klein te worden zoals folky singer-songwriter-muziek. iET weet alles uit haar ideeën te slepen en doet zo de titel van haar album eer aan. Het komt bijna onwerkelijk over dat een onbekend en beginnend artiest een dergelijke totaalbeleving kan neerzetten. Gaat dat zien, luisteren en beleven.

Live in Nederland:
26 Februari, Mijke & Co Radio 6 (Sugar Factory)
27 Februari, Eendrachts Festival, Rotterdam