Soundtrack met extra dimensie

recensie: Ibrahim Maalouf - Wind

Trompettist Ibrahim Maalouf draagt zijn album Wind op aan zijn grote voorbeeld Miles Davis. Niets is minder toepasselijk voor dit bijzondere album dat opnieuw de naam soundtrack een andere dimensie meegeeft.

De film die bij Wind hoort kan onmogelijk van een gelijke schoonheid zijn als het album dat de soundtrack van die film draagt. Je mist de film absoluut niet als je luistert naar deze louter instrumentale plaat van Ibrahim Maalouf. Wind is daarmee een kunstwerkje op zich.

Dubbele inspiratie
In het boekje dat te vinden is in de prachtig verpakte cd staat dat met het maken van dit album twee langgekoesterde wensen van Maalouf in vervulling zijn gegaan. De eerste wens is het schrijven en uitvoeren van filmmuziek. De tweede wens is veel bijzonderder. Al sinds zijn kinderjaren is hij geïnspireerd door de Miles Davis filmmuziek van ‘Elevator to the Gallows’. Maalouf heeft altijd een antwoord willen schrijven op deze composities van Davis. Wind beschouwt hij als zijn reactie op de filmmuziek uit 1957. Al snel is vast te stellen dat Maalouf in zijn adoratie voor Miles Davis even tijdloos zijn muziek heeft gecomponeerd en uitgevoerd als zijn grote voorbeeld. Het instrumentale palet bestaat uit de kwarttoon trompet van Maalouf zelf tezamen met Frank Woeste op piano, Mark Turner op saxofoon, Clarence Penn op drums en Larry Grenadier op dubbel bas. Een klassieke setting voor jazz van dit kwintet.

Als geheel consumeren
Maalouf kreeg voor Wind van the Cinémathèque Français (nationale filmbibliotheek) de opdracht om bij een stomme film uit de Albatross-catalogus muziek te schrijven. Met beide hartenwensen in gedachten kwam die opdracht als geroepen voor deze in Beiroet geboren getalenteerde trompettist. Het album telt een dozijn stukken en is voorbij voor de luisteraar er erg in heeft. Het is moeilijk om tussen de instrumentale werken een lievelingsstuk aan te wijzen. Bij muziek met zang is dat gemakkelijker omdat woorden je soms bij je nekvel pakken. Op Wind komt zo’n pakkend gevoel bij het stuk ‘Issues’ dat ik dan ook als hoogtepunt wil aanmerken van dit album van Maalouf.Overigens moet dit werk als geheel geconsumeerd worden. Het is een cliché maar voor deze instrumentale muziek des te meer waar: hoe vaker je hem draait hoe meer de muziek gaat spreken.

8WEEKLY MediaPlayer