Veelbelovend debuut definitief heruitgegeven

recensie: Hefner - Breaking God's Heart

Hefner debuteerde in 1998 met Breaking God’s Heart. Ondanks dat het debuut geen echt sterk album was, wist de band toch direct de aandacht op zich te vestigen. De frisse new wave en pop die Hefner ten gehore bracht verried de kwaliteit en kracht van de songschrijver van de groep. Met deze heruitgave worden alle releases uit de begintijd van Hefner bij elkaar gebracht.

De centrale figuur van Hefner is singer-songwriter Darren Hayman. Hij is het muzikale brein van dit indie-/pop-/rocktrio. Mocht je Hefner nog niet kennen, dan kun je het best denken aan Television (en Tom Verlaine solo) gemixt met wat Echo & the Bunnymen of wat meer naar deze tijd toe: het stemgeluid van Jeff Buckley, ondersteund door een frisse waveband.

~

Darren Hayman ziet dit eerste album als een jeugdfoto die je niet aan iedereen wilt laten zien, zo schrijft hij op de binnenzijde van het klaphoesje. Hefner maakte in de tijd van Breaking God’s Heart muziek die sterk geworteld was in de new wave en dit debuut was nog niet het meest uitgekristalliseerde werkje van de mannen. Het beste moest nog komen! In 2001 piekte Hefner met het meesterwerk Dead Media. Maar eigenlijk is The Fidelity Wars, uit 1999, al van grote klasse. De beperkte hoesinformatie bij deze heruitgave van Breaking God’s Heart is overigens een minpunt. We moeten het stellen met slechts een kort stukje tekst van Hayman zelf. Informatie over de nummers is helaas niet aanwezig. Voor een heruitgave acht ik het toch essentieel om een over historie van de band en de herkomst van de nummers te kunnen lezen.

Gekoesterd

Breaking God’s Heart wordt door veel fans gekoesterd. Dat weet Darren Hayman en dat is dan ook de reden voor een heruitgave met zeer veel extra tracks. Het geeft een uitstekend en compleet beeld van ‘de jeugd’ van Hefner. Alle ingrediënten zijn voorhanden: herkenbare zang en begeleiding, goede popliedjes, en een frisse productie. In het kort: een band met potentie. De afwerking is als die van een ruwe diamant. Breaking God’s Heart is een typische debuutplaat van een band die nog niet veel geld heeft voor de productie maar wel gezegend is met veel talent.

Compleet beeld

~

Wat haal je nu eigenlijk in huis met deze heruitgave? Naast natuurlijk het volledige eerste album van Hefner ook een compleet overzicht van de beginperiode van de groep: alle singles, inclusief de B-kantjes, uit die tijd. De ep Soul is terug te vinden op een bonus-cd, naast een aantal outtakes van de opnames van Breaking God’s Heart en een moeilijk verkrijgbaar nummer van de ‘Galaxy 500 tribute‘-cd. Een aantal opnames van soundchecks, en een vijftal 4-track demo-opnamen completeren deze definitieve heruitgave van het debuut van Hefner. Voor de fan die later is ingestapt een onmisbare aanvulling op de verzameling. Een heruitgave zoals het hoort? Bijna, want zoals gezegd is de informatie in het boekje ronduit karig. Een stuk achtergrondinformatie hoort er toch echt bij. Maar dat is dan ook het enige minpuntje.