Zorgeloos als een warme zomerdag

recensie: Happy Camper - Happy Camper

Het moesten popliedjes worden, compact en melodieus, gezongen door een veelzijdig gezelschap vocalisten uit het Nederlandse muzieklandschap. Dat was het idee dat Job Roggeveen, toetsenist van El Pino & The Volunteers, drie jaar geleden had. Het project, met de naam Happy Camper, is bijzonder goed geslaagd in die opzet. Happy Camper klinkt zomers en heeft een zorgeloos karakter.

~

Dat krijgt Roggeveen voor elkaar dankzij zijn luchtige, intelligente composities. Openingsnummer en eerste single ‘Born With A Bothered Mind’ bijvoorbeeld: in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden een onbekommerd liedje met een refrein om erg vrolijk van te worden. Andere voorbeelden: de prachtige pianobruggetjes in ‘When Bombs Might Explode’ met vocalen van Odilo Girod (van het inmiddels gestopte Coparck) en de prettige tempowisselingen in ‘Follow You Around’ (met Marien Dorleijn van Moss). Tim Knol geeft het album de nodige weemoed in ‘A Small Step For Mankind’, een nummer dat ruim een minuut voor het einde een wonderschone bocht maakt.

Fanfare van blaasinstrumenten

De drie vrouwen – Leine, Ricky Koole en Janne Schra – hebben onderling meer gelijkenis in stem dan de mannen. Hun drie nummers zijn van hetzelfde soort: liedjes om bij af te wassen, zoals ze ook op de albums van Room Eleven te vinden waren. ‘Made To Be Wanting’ is het mooiste ‘vrouwenliedje’. De voormalig frontvrouw van laatstgenoemde band (en tegenwoordig gezicht van haar nieuwe band Schradinova) heeft weinig begeleiding nodig voor een knap, klein liedje dat heen en weer golft en tegen het einde opbouwt naar een gezellige fanfare van blaasinstrumenten.

Roggeveen weeft ondertussen drie korte intermezzo’s door de bijdragen van zijn gastvocalisten. Het zijn opgewekte walsjes van iets meer dan een minuut, die klinken alsof ze zijn weggelopen uit Amélie of een korte animatiefilm van Pixar.

Melodieën om ongezien op te dansen

Het langste en zwaarmoedigste nummer wordt voor het laatst bewaard. ‘All These Lousy Conversations’, met de stem van Helge Slikker (Storybox), klinkt als een dronken besef voor laat op de avond, een lichte hint naar Tom Waits.

Maar over het geheel is Happy Camper een vrolijkmakend project dat meerdere goed bewaarde geheimen van de Nederlandse popmuziek vooruit schuift – en ze overtuigen allemaal. Liedjes over het alledaagse leven, melodieën om ongezien op te dansen. Zo glijdt het album in minder dan veertig minuten aan je voorbij als een onbewolkte zomerdag. Maar geef de liedjes je volle aandacht en er valt ook genoeg te ontdekken.