Niet alleen blues

recensie: Hamilton Loomis - Give It Back

.

Loomis wordt al snel in de blueshoek geschoven. Natuurlijk heeft zijn muziek veel blues in zich, maar al bij het openingsnummer ‘Stuck In A Rut’ krijgen we een heerlijke portie funk baslicks in zijn muzikale cocktail uitgeserveerd. Met Give It Back heeft Loomis zijn achtste album gemaakt. Maar Loomis geniet niet een dusdanige bekendheid dat er een grote schare fans op het puntje van de stoel zit te wachten op het nieuwe werk.

Moore en Michael

~

Het is bijna onontkoombaar om bij het beluisteren van Give It Back te denken aan een band als Level 42. Het ene moment steekt de poppy kant van Gary Moore de kop op om het andere moment weer helemaal een andere richting op te gaan. Het titelnummer ‘Give It Back’ zet je als luisteraar op het pop-/rock-spoor in plaats van de blues die je van Loomis zou verwachten. Het lichtvoetige ‘Everything I Have’ zit in dezelfde hoek. Dat Loomis ook een fijne ballad kan schrijven is te horen in ‘A Woman Like You’, wat door sommigen mogelijk te zoet gevonden wordt.

Met ‘High’ keert Loomis terug naar het bekende met blues doorspekte geluid, waarna in ‘Fool Sometimes’ zijn zachte kant prevaleert met een soul-sound. Met ‘One More Take’ lijkt Loomis op George Michael. Het nummer had zomaar door deze zanger gedaan kunnen zijn. Zelfs de koortjes uit de tijd van Wham! zitten erbij.

Zoeken naar pakkend liedje
Het is overduidelijk dat Hamilton Loomis op Give It Back niet alleen voor de blues kiest. Het gevolg is dat hij met een plaat die van vele markten thuis is ook niet voor een vaste groep luisteraars heeft gekozen. Loomis gokt op een plaatsje in de middenmoot van de muziekliefhebbers die van allerlei genres een beetje houden. Het haalt hem weliswaar uit de blues-hoek, maar bij zijn poging om een plaatsje te veroveren in een drukke vijver is het zaak om even boven het maaiveld uit te steken met bijvoorbeeld een heel pakkend liedje. Zo’n pakkend liedje is na een aantal draaibeurten niet uit de playlist gesprongen. Het album is lekker afwisselend, maar of het de harde strijd om de grote hoeveelheden luisteraars zal winnen is maar zeer de vraag.

Het kan Loomis niet ontzegd worden dat hij kwaliteiten heeft op vele vlakken. Maar juist die afwisseling zou hem hier wel eens het beoogde succes kunnen laten mislopen. Misschien dat hij live wel meer blues in zijn liedjes stopt.

Live in Nederland:
29 november De Piek, Vlissingen
30 november Witte Bal, Assen