Zingende bandita’s

recensie: Girls Wanna Have Fun - Girls in Crime

.

Girls in Crime is een voorstelling van de gelegenheidsformatie Girls Wanna Have Fun. Normaliter gevormd door elf zangeressen, maar op de avond dat 8WEEKLY er is, ontbreekt Vera Springveer. Wie er wel zijn: Lies Schilp, Inge Bonthond, Monique Klemann, Manuëla Kemp, Frédérique Spigt, Neel, Suzanne Klemann, Robbie Schmitz, Mieke Stemerdink, Janice Williams: stuk voor stuk dames die hun sporen in de zangwereld ruimschoots hebben verdiend en nu hun talenten bundelen.

~

In Girls in Crime draait het allemaal om vrouwen en misdaad. Er komt geen man aan te pas op het podium en de vijfkoppige band bestaat ook uit louter dames. Er wordt in deze voorstelling niet gesproken en het grote voordeel is dan ook dat de liedjes niet aan elkaar geluld hoeven te worden met zoete anekdotes. Op het podium staat gewoon een grote groep zingende grieten die in sneltreinvaart het ene na het andere nummer erin knallen. Het decor is mooi (voor de pauze een duister getto en na de pauze een gevangenis) en de kostuums zijn afwisselend en oogstrelend. Glitterjurken, overalls, minirokken en workers worden net als de liedjes snel verwisseld en veranderd.

Strak concept

De vrouwen vormen een groep criminele babes die samen hangen, spannen en keten. Ze plegen delicten, roven en dollen. En zingen. Alle liedje hebben daardoor te maken met hetzij misdaden, danwel vrouwen. Ondanks dit strakke concept, is het repertoire van Girls in Crime mooi uitgebalanceerd, net als de zangeressen zelf. Het zijn allemaal wijven met pit en hun passie delen ze gemakkelijk met het publiek. Uitblinkers zijn Stemerdink en Spigt die ook veel reactie uit de zaal krijgen. De ruim twintig nummers die in sneltreinvaart voorbijkomen zijn in goede balans. Een meeklapper, een tearjerker of een lekkere twist; het publiek consumeert het gretig. Bij Spigts Jailhouse Rock werd zelfs een dansende bezoekster gesignaleerd. Naast deze voor de hand liggende swinger komen er ook minder voor de hand liggende nummers voorbij. Delilah van Tom Jones bijvoorbeeld. Door het thema zijn de liedjes die gezongen worden aan elkaar gelinkd. Hoogtepuntjes zijn Queens Killer Queen, Aerosmiths Janie’s got a gun en Nancy Sinatra’s Bang Bang.

~

Peter R.

Hoewel er vrijwel geen interactie is met het publiek, is er wel degelijk sprake van een leidraad. De geestige rol van verteller is weggelegd voor Peter R. de Vries die het publiek via een televisieprogramma op de hoogte houdt van de zoektocht naar de zingende bandita’s. Met een uitgestreken gezicht onthult hij de vergrijpen en roept hij op tot opsporing. Ook een leuke bijrol is weggelegd voor Jeroen Pauw. En hiermee is Girls in Crime beter te verhapstukken dan het zoveelste gelegenheidsoptreden. Energieke muziek, goede en vooral diverse zangeressen, een groots decor en een afwisselend repertoire. Daar valt geen misdadig randje aan te ontdekken.

De voorstelling Girls in Crime is nog t/m eind april te zien. Kijk op: www.girlswannahavefun.nl