Zoethoudertje

recensie: Gare du Nord - Let's Have A Ball!

Gare du Nord heeft de afgelopen jaren een mooie status opgebouwd met hun verbinding tussen jazz en pop. Met de toevoeging van zangeres Dorona Alberti weet deze groep tot grotere hoogten te stijgen.

Het album Let’s Have A Ball! herbergt een aantal grote namen op de lijst van gastbijdragen. Namen die allemaal een klasse op zich vertegenwoordigen. Als we de inlay van de cd goed lezen, is dit geen totaal nieuwe plaat van Gare du Nord, maar een verzamelalbum met pop-jazz, samengesteld door de groep. Deze verzameling herbergt ook een tweetal composities van de band zelf, want als je het over pop-jazz hebt, kun je niet om de groep zelf heen.

Geruisloos

Het album start met ‘Angels’ in een uitvoering van Wax Poetic met zang van Norah Jones. Ondanks de bijdrage van Jones trekt het nummer heel onopgemerkt en geruisloos aan de luisteraar voorbij. En dat terwijl Jones dit jaar positief verraste met haar plaat waarmee ze een nieuwe weg in is geslagen. Eigenlijk geldt voor de meeste tracks dat ze als een soort muzikaal behang voorbij lijken te trekken. Bij ‘A Funky Space Reincarnation’ zal de luisteraar opkijken, omdat de stem van Marvin Gaye van alles losmaakt in de herinneringen. Echt in het oog springt ‘Time After Time’, dat Cassandra Wilson opvallend goed neerzet. Het echte prijsnummer is ‘Let’s Have A Ball’, dat bekend is van het laatste studioalbum van Gare du Nord, geschreven voor Grace Jones en uitgevoerd op een wijze zoals het in een James Bond-film zou klinken. Miss Jones zal jaloers zijn op een dergelijke uitvoering.

Tussendoortje

Ondanks de bijdragen van artiesten als Cassandra Wilson, Norah Jones, Isaac Hayes en Donald Byrd kan niet verhuld worden, dat het hier gaat om een tussendoortje van Gare du Nord. Jammer dat de hoes van het album, met een fletse foto van Dorona, suggereert dat het hier gaat om een gloednieuw Gare du Nord-product. De doorgewinterde fan zal het daarom blind kopen en zich enigszins bekocht kunnen voelen. Natuurlijk is de Bondmix genoeg reden voor de echte fan om Let’s Have A Ball! toch te willen hebben. Maar voor velen zal dat ene nummer niet genoeg zijn om de portemonnee te trekken.

Live in Nederland onder meer:
10 september Mezz, Breda
17 september Vorstin, Hilversum