‘The Bong Remains The Same’-tour

recensie: Fun Lovin’ Criminals

.

Ze hebben al een aantal jaren geen shows meer gedaan, maar in het kader van hun ‘The Bong Remains The Same’-tour spelen de Fun Lovin’ Criminals weer in Amsterdam. Hoewel hun beste albums alweer van eind vorige eeuw dateren, is de Melkweg volledig uitverkocht. Het zijn veelal trouwe aanhangers die uit volle borst nummers meezingen.

Keurig in het pak gestoken springen de bandleden van Fun Lovin’ Criminals klokslag negen uur het podium op. Al hiphoppend wordt ‘Bear Hug’ gezongen, waarbij ze begeleid worden door computer en de mondharmonica van Brian ‘Fast’ Leiser. Het is een eerbetoon aan de Beastie Boys en in het bijzonder aan de in 2012 overleden MCA. Zanger en tevens gitarist Huey vertelt dat de Fun Lovin’ Criminals er niet zouden zijn geweest zonder de Beastie Boys. Voor het volgende nummer, ‘King Of New York’, nemen ze ieder hun vaste plek op het podium in. De rest van de avond zullen ze daar ook niet meer vandaan komen.

Misdaad
Bijna alle nummers die vanavond de revue passeren, komen van hun eerste drie albums. Daarna hebben ze eigenlijk nooit meer een hit gehad. Alsof ze zich dit zelf ook realiseren, lijkt de show meer een nostalgisch terugblikken op mooie tijden. Desondanks klinken de nummers nog redelijk fris en nieuw. Veelal gaan ze over de New Yorkse misdaad en alles wat daar mee samenhangt; over maffiabaas John Gotti in ‘King Of New York’ of het beroven van banken in ‘Scooby Snacks’, hun grootste hit. Ook nu weer begint dit nummer met de omstreden sample uit Quentin Tarantino’s Pulp Fiction.

Computer
Alle nummers lopen lekker de show door, relaxed en slechts onderbroken door solo’s op gitaar door Huey en trompet van ‘Fast’. Welkome afwisseling zijn dan ook het rocknummer ’10th Street’ en het punkachtige ‘Where The Bums Go’. Grappig is de uitvoering van ‘Smoke ‘Em’, van hun eerste en beste album Come Find Yourself. Aan het begin van het nummer laat een roadie een joint rondgaan.
Ook in ‘Smoke ‘Em’ zijn er weer samples uit de computer aanwezig, iets wat bij alle nummers net de juiste ondersteuning geeft om het effect van de studio-opname te bereiken. Na 20 jaar weten de Fun Lovin’ Criminals nog steeds een aardige show neer te zetten met prima muziek.