Ongewijzigd lekker

recensie: Fun Lovin' Criminals - Classic Fantastic

De Fun Lovin’ Criminals zijn voornamelijk bekend van hun hit ‘Scooby Snacks’. Maar de fans is natuurlijk niet ontgaan dat deze mannen ondertussen al weer aan hun zesde album toe zijn. Met Classic Fantastic brengen ze, vijf jaar na hun vorige release, wederom het typische FLC-geluid ten gehore.

Wat voornamelijk opvalt aan deze recente toevoeging aan de discografie van de Fun Lovin’ Criminals, is dat deze niet opvallend verschilt met het voorgaande werk. Het typische geluid van deze band komt ook nu weer volop terug op het album. Dus wederom klinkt een mix van hiphop, blues, jazz, funk en rock.

~

Mengelmoes

En hoewel het geproduceerde geluid ondertussen wel zo’n beetje bekend verondersteld mag worden, gaat het ook op Classic Fantastic niet vervelen. Dat is te danken aan de kwaliteit van de nummers. Die is namelijk ook ongewijzigd goed. En weer krijgen we een mix van stijlen voorgeschoteld die onmiskenbaar het geluid van de Fun Lovin’ Criminals vormt.

De muziek meandert van het aanstekelijke openingsnummer ‘Mars’ via titelsong ‘Classic Fantastic’, dat zo door Will Smith ingezongen zou kunnen zijn, naar de funky gitaren van ‘The Originals’. Maar ook de invloeden van producer Tim Latham (De La Soul) worden regelmatig hoorbaar. Om vervolgens te klinken alsof het geluid zo van een Pete Philly & Perquisit-album is geplukt (‘Mister Sun’). Het geheel is een bonte mengeling van invloeden, zonder ooit af te wijken van het eigen FLC-geluid.

Honger

Of het nu de zwoele meedeiners zijn of de springerige dansnummers, de sound van FLC blijft uniek en herkenbaar uit duizenden. De ene keer luister je naar Pink Floyd-achtige gitaren, de andere keer naar funky getokkel. Maar altijd blijf je de kwaliteit en de stijl van de band horen. Classic Fantastic is wederom een lekker luisterbaar album geworden. Wellicht zonder uitschieters van het kaliber ‘Scooby Snacks’, maar wel weer meer van hetzelfde. En dat is in het geval van de Fun Lovin’ Criminals een goed teken.

Verandering van spijs is niet altijd noodzakelijk om de honger naar meer te waarborgen. Steeds hetzelfde kostje zorgt in dit geval juist elke keer weer tot een zeer verzadigd en voldaan gevoel. Maar dat zonder de lekkere trek te bederven. Hoeveel ‘Scooby Snacks’ je er ook in propt, je zult altijd blijven uitkijken naar de hoofdgang. Album na smakelijk album, zal er in de gulzige oortjes van de fan verdwijnen.