Een eerbetoon

recensie: Eric Bibb - Blues People

Eric Bibb brengt met Blues People een eerbetoon aan Dr. Martin Luther King Jr. en een hommage aan blues-veteranen van Afro-Amerikaanse afkomst. Hiermee levert hij andermaal een onderhoudend groots album.

Eric Bibb is zo langzamerhand een dusdanige vermaarde blues-veteraan geworden, dat introductie nauwelijks nodig is. Toch gaan we nog even terug naar 1994: het jaar waarin hij debuteerde met het akoestische blues-album Spirit & The Blues. In de jaren die volgden, groeide zijn faam en daarmee zijn schare fans. Eerder dit jaar verscheen al een overzichtswerk in de vorm van een driedubbel album met de titel Eric Bibb in 50 Songs.

Smeuïg geheel

Bibb koos voor zijn nieuwste studioalbum een onderwerp dat niet mis is. Hij schreef vele composities rond Martin Luther King Jr. Bij de uitvoering ervan werkte hij samen met een keur aan vrienden die wortels hebben in de Afro-Amerikaanse blueswereld. Zo horen we bijdragen van Popa Chubby, Guy Davis, J.J. Milteau, The Blind Boys of Alabama, Harrison Kennedy, Ruthie Foster, Taj Mahal, Glen Scott, Linda Tillery, Andre de Lange en Leyla McCalla. Veel van de hier genoemde namen zullen bij de liefhebbers allerlei belletjes doen rinkelen. Voor anderen zal het alleen maar vraagtekens oproepen. Een ding is zeker: zonder de medewerking van al deze artiesten had Bibb ook een mooi album gemaakt, maar de toevoeging van deze gasten maakt van Blues People een fijn smeuïg geheel. Op zijn tournee, getiteld We Have A Dream, zal Bibb zich laten vergezellen door Harrison Kennedy en Ruthie Foster.

~

Monument

Eric Bibb opent het album met het door hemzelf geschreven ‘Silver Spoon’. Daarin vertelt hij zijn eigen historie over onderaan beginnen en al jong het ouderlijk huis verlaten om zijn geluk in de muziek te beproeven. Bibb hekelt daarbij de mensen die hem wel eens zeggen dat hij met een zilveren lepel in de mond is geboren. In deze compositie bezingt hij dat niets minder waar is.

Veel songs zijn van de hand van Bibb en zijn gasten, maar we horen ook traditionele liederen als ‘I Heard The Angels Singing’, ‘Chain Reaction’ en ‘Needed Time’ voorbijkomen – in een Bibb-jasje gestoken. Ze zijn echter nog steeds heel herkenbaar als liederen uit de tijd waarover het eerbetoon gaat. Het album sluit af met een fraaie banjo ballad met Leyla McCalla: een nummer in de stijl van het solo-album van McCalla, dat in december vorig jaar uitkwam.

Bibb heeft met Blues People samen met zijn muziekvrienden een monument opgericht, waar Martin Luther King Jr. trots op zou zijn en waar menig uur naar geluisterd zal worden.

Live in Nederland: