Elle Bandita laat de Martinitoren beven

recensie: Live in Groningen

.

Op 2 april is Vera in Groningen het podium waar Elle Bandita zich zal uitleven. Voordat ze los mag spreekt 8WEEKLY haar even achter de schermen. Zichtbaar verkouden roert ze in haar kopje thee met honing. Elle vertelt dat ze haar band al heeft gevraagd om vanavond wat harder te werken, omdat ze niet goed bij stem is.

Op het album Queen Of Fools vormen muzikanten van bekende Nederlandse acts de begeleidingsband, waaronder Joppe Molenaar (Voicst) en Torre Florim (De Staat). Niet de minsten inderdaad. Elle zelf heeft echter ook al veel ervaring opgebouwd, door in bands te spelen als Bad Candy en The Riplets. Ondertussen werkte ze gestaag aan haar solocarrière.

~

Bij platenlabel PIAS is Elle helemaal op haar plek, want ze krijgt er alle vrijheid. ‘Er is veel aandacht voor de plaat, in de pers, maar ook op sites als Facebook en Hyves. Zoveel aandacht had ik van tevoren niet verwacht.’ Queen of Fools is, na de ep Love Juice, de tweede release van Elle Bandita. ‘De druk rond dit album was vooral groot omdat er nu meer mensen bij betrokken zijn: een manager, boeker, de band. Nu de ontvangst goed is en we lekker aan het spelen zijn, is de druk wat afgenomen.’
De drie jonkies van Daily Bread verzorgen het voorprogramma. Vaak een ondankbare taak, maar zo niet in Vera vanavond. Ze hebben een aantal fans meegebracht die enthousiast voor het podium rondspringen. Zangeres Kimberley ziet eruit als een schattig meisje, maar schijn bedriegt. Ze springt en schreeuwt er op los, terwijl ze de samples uit de effectenbak nog een tandje hoger zet. Daily Bread brengt electro met een punk/garage randje. Drummer, zangeres en bassist staan allemaal vooraan op het podium. Kimberley vindt de afstand blijkbaar nog wat te groot, want op een gegeven moment springt ze van het podium af om met de fans te dansen. De fanschare lijkt aan het eind van het optreden ongeveer verdubbeld, getuige de pit bij het podium.

~

De transformatie die Elle heeft ondergaan tussen het interview en het optreden is groot. Gehuld in een überstrak, glimmend, zeer laag uitgesneden pakje dendert ze door Vera met een mix van rock, punk en electro. In de pers wordt ze vaak vergeleken met ‘die andere heftige rockchick’ Peaches. Het sfeertje tijdens het optreden doet echter ook wel denken aan T.Raumschmiere, bekend van het eveneens doordenderende ‘Monstertruckdriver’. Heftig en overrompelend, dat is de rockshow waarmee Elle Nederland onveilig maakt.

Ze mag dan een punkhouding hebben, ze neemt het optreden wel serieus. Wanneer aan het begin van de set een snoertje niet goed in haar gitaar zit, staat ze erop het stuk over te doen. ‘Ik heb fokking zin om gitaar te spelen!’ Met een vette gitaarsolo maakt ze het weer goed. Tijdens het gesprek vertelt Elle dat de muziek van Nirvana de directe aanleiding vormde om gitaar te leren spelen. ‘Come As You Are’ was het eerste liedje dat ik heb uitgezocht. Zat ik elke avond met een wijntje en een blowtje op mijn kamer met de kaarsen aan.’

‘Over n**ken gesproken…’
Inspiratie voor haar teksten haalt ze uit het leven en de mensen om haar heen. Veel materiaal had ze nog liggen van ‘vroeger’, maar ook in de studio heeft ze nog wat geschreven en bijgeschaafd. Ze vertelt wat haar rituelen zijn voordat ze de bühne op gaat: inzingen en een beetje rekken en strekken. Thuis doet ze ook yoga. Ze merkt dat het doen van zangoefeningen wel belangrijk is, omdat ze nu veel shows achter elkaar heeft. De verkoudheid lijkt Elle aan het begin van het optreden nog een goede reden om netjes water te drinken, maar halverwege bestelt ze toch een glas whisky vanaf het podium. ‘Hier kan ik het wel vertrouwen hè? Laatst hadden ze ergens GHB in m’n drankje gegooid. Mijn homovriend dronk dat op en werd spontaan hetero.’ Met dit soort grappen lukt het Elle om het publiek voor zich te winnen. Aan het begin van de set leken de toeschouwers namelijk wat huiverig om vooraan te staan.

Is er een groot verschil tussen het optreden met mannen of vrouwen? ‘Toen ik met The Riplets speelde, voelde ik me de man in de groep en nu ik met vier mannen speel voel ik me veel vrouwelijker.’ De opmerkingen die ze vanavond tijdens de show maakt, hebben echter een hoog mannelijk gehalte. Zo probeert ze het publiek wat op te hitsen: ‘Er mag gedanst worden. Ja toch! Vorige keer toen ik in Vera stond deed ik een lapdance. Hey, jij lijkt op die zanger van Nickelback, Chad heet ie toch? Ik noem je gewoon Chad.’ De betreffende bezoeker steekt zijn middelvinger naar haar op. ‘Als je nou een dikke vinger had, zou ik er op gaan zitten!’ Even later: ‘…over neuken gesproken, ik stel jullie even voor aan mijn band.’

De rockshow met Elle Bandita in de hoofdrol reist nog volop door het land. Zo kun je haar op Koninginnenacht zien in het Utrechtse Ekko en op Bevrijdingsdag zal Roermond er aan geloven.