Diepe en soulvolle mix

recensie: Dixon - Temporary Secretary

Dixon, bij de Berlijnse burgerlijke stand bekend als Steffen Berkhahn, is naast labeleigenaar ook vooral producer en dj. Hij staat bekend om zijn lange, slepende en vooral erg soulvolle housesets. Soulvol, maar vooral ook diep. Niet alleen tijdens optredens bedient hij zich van warme en funky klanken, ook zijn mixalbums staan er bol van. Daarnaast is er genoeg ruimte voor vocalen. Dixon-mixen zijn spaarzaam – opmerkelijk in een tijd van overvloedig verschijnende podcasts, vodcasts en mixtapes. Temporary Secretary is pas de eerste mixrelease sinds Dixon er in 2007 een maakte voor de Body Language-serie.

Ook op Temporary Secretary is de house van de Steffen Berkhahn diep en soulvol. Het album is subliem opgebouwd. Het begint met de ambientklanken van Icasol, om via de elektronica van Fever Ray langzaam richting house te bewegen. Bij de vierde track, de Henrik Schwarz-mix van Jazzanova’ s ‘Let Me Show Ya’, kunnen de handen uit de zakken en de voetjes van de vloer. Vervolgens ontstaat er een onweerstaanbare flow die de rest van het album blijft.

Organisch overvloeien

~

De tracks die voorbij komen, vormen een geslaagde synergie tussen warme funky baslijntjes, tribale ritmes en mooie, soms ijzig klinkende synthesizerklanken. Alle platen vloeien organisch in elkaar over in langgerekte overgangen die soms minuten duren. Op de nummerkeuze is weinig aan te merken. Een enkele is minder geslaagd. Zo klinken de strijkers in ‘Setsa’ van Ame zo lelijk en ingeblikt, dat dit een track is die Ame eigenlijk onwaardig is.

Subtiel en subliem

Temporary Secretary een mixalbum zoals een mixalbum moet zijn. De mix is niet alleen zorgvuldig opgebouwd, de nummers zijn ook nog eens zo kunstig in elkaar geweven dat de overgangen nauwelijks te ontdekken zijn als je niet naar de verspringende nummers op je cd-speler kijkt. Hierdoor wordt het album meer dan een verzameling van aan elkaar geplakte tracks. Het wordt een zorgvuldig geplande reis door elektronicaland.

~

Zijn er dan helemaal geen minpunten te melden? Oh, jawel hoor, die zijn er terdege. Zo is er weinig sprake van echte climaxen. Af en toe zakt de mix even in. Voor meer dan een kortstondig opgetrokken wenkbrauw zorgen die mindere momenten echter niet. Dixon hervindt de groove namelijk snel weer en even later komt er weer een sprankelende melodie uit de diepte opborrelen. Temporary Secretary is een even subtiele als sublieme mix, die in elkaar is gezet door een van de betere house-dj’s van dit moment.