De wereld in een muzieknotendop

recensie: Diverse Artiesten - Putumayo Presents Québec

.

Wereldmuziek. Wat is dat nu eigenlijk? Volgens Wikipedia is het muziek die terug te leiden is tot een bepaalde bevolkingsgroep of land. Maar daar word je ook niet echt wijzer van. Zo kan iedereen The Beatles terugleiden naar Engeland, maar zal niemand het wereldmuziek noemen. En toch weet bijna iedereen wanneer hij bepaalde muziek hoort, of het al dan niet om wereldmuziek gaat. Gelukkig is er voor de duidelijkheid ook nog Putumayo. Een label dat zich uitsluitend heeft toegelegd op wereldmuziek.

Putumayo World Music, zoals het label voluit heet, is in 1993 opgericht door ene meneer Dan Storper om zo mensen bekend te maken met de muziek van ’s werelds diverse culturen. Storper had in 1975 het kledingsbedrijf Putumayo opgericht. In 1991 woonde hij een concert bij van een Afrikaanse band en was daar zo vol van dat hij besloot een platenlabel op te richten voor wereldmuziek. Aldus geschiedde.

Garantie

Le Vent du Nord (fotograaf: Baptiste Grison)

Wat levert dat dan nu op in het geval van de meest recente release, Putumayo Presents Québec? Een collectie van elf Franstalige liedjes van evenzoveel uit Québec afkomstige artiesten. Van Mathieu Mathieu tot Le Vent du Nord. Maar ook bijna net zoveel verschillende stijlen. Van integere Franse chansons tot haast kinderlijke horlepiepdeuntjes. En dit is meteen zowel de kracht als de zwakte van het album.

De diversiteit binnen dit ene thema is vele malen groter dan je wellicht aanvankelijk zou verwachten. Dat zorgt in ieder geval voor een album dat niet snel zal vervelen en tegelijkertijd een diverse groep luisteraars kan voorzien van een gepaste melodie. De diversiteit van de muziek brengt wel met zich mee dat er nummers voorbij komen die de één erg vrolijk zullen stemmen, maar de ander zullen teleurstellen. Er is voor iedereen wat, maar niet voor enkelen alles.

Geslaagde diversiteit?

Mathieu Mathieu
Mathieu Mathieu

Hou je meer van nummers in de stijl van de Franse chansons dan zal het openingsnummer Cette Ville van Mathieu Mathieu je zeker bevallen. Hou je meer van een wat luchtiger songfestival-achtig nummer dan zal DobaCaracol met Étrange je niet teleurstellen. Wil je een rustige Franstalige versie van Billy Idols Sweet Sixteen dan luister je naar Nitshiuenan van Florent Vollant. En zoek je vrolijke huppelmuziek dan is Vive L’Amour van Le Vent du Nord waarschijnlijk helemaal jouw ding.

Putumayo Presents Québec is wereldmuziek uit een Canadese provincie. Met alle diversiteit die dit deel van Canada te bieden heeft. En dus ook met een grote verscheidenheid aan stijlen. Maar feit is dat het merendeel van de nummers voldoet aan Putumayo’s credo: “Guaranteed to make you feel good!” En in dat kader kunnen we deze uitbreiding van de lange albumreeks van Putumayo dus gewoon geslaagd noemen.