Madrid volgt Berlijn

recensie: Diverse artiesten - Net28 compilatie 1

.

Het in Madrid gevestigde Net28 is een overkoepelende organisatie die de belangen van zes verschillende Spaanse labels behartigt, onder andere CMKYmusic, Apnea en Mupa. De spil in het net is Alex Under, een van de opkomende minimal-producers. In vrijwel alle aangesloten labels speelt Alex Under een rol; als oprichter, manager of producer. Hij is, naast Damien Schwarz, ook dé grote naam op deze verzamelaar waar voor de rest relatief onbekende producers op staan.

Saai of hypnotiserend

Alex Under
Alex Under

Minimal-nummers vertonen een sterk wisselend niveau. Niet zozeer qua productie (over het algemeen zitten de nummers productietechnisch goed in elkaar) maar vooral qua spanning, diepgang en originaliteit. Dit gaat ook op voor deze verzamelaar. Sommige nummers zijn heerlijk, diep, duister, hoogzwanger van verwachtingen, hypnotiserend, monotoon. Ogen dicht, wegdromen en maar hopen dat het nummer minimaal een kwartier duurt. Andere nummers zijn saai: zoutloze basloopjes, het gaat nergens heen. Ogen weer open en op zoek naar de next-knop op je stereo.

Drie van de eerste vier nummers van deze compilatie behoren duidelijk tot de laatste categorie en het is goed voor te stellen dat deze cd voordat hij eenmaal goed op gang is gekomen, al vele luisteraars zal hebben verloren. Maar de doorzetter wordt rijkelijk beloond. Halverwege de cd staan twee producties van Alex Under. De eerste, die met de bijzondere titel Alex Under -8 door het leven moet gaan, heeft een hypnotiserend diep geluid en klinkt bijzonder spannend. Het is haast eng. Friendly People, Unders tweede bijdrage is een fantastisch meeslepend nummer, spannender dan Hitchcock, duisterder dan Lynch. De compilatie lijkt op volle snelheid te zijn gekomen en neemt verder nauwelijks nog iets af in kwaliteit. Luister maar eens naar het avant-gardistische Hieroglyphic Being. Het is het tegenovergestelde van een klassiek dancenummer, er is geen beat, clap of hihat te bespeuren, geen basloopje en geen synthesizer (ja, ja, zo komt de stroming aan haar naam) maar toch klinkt het vreselijk opzwepend en op een hele bijzondere manier uiterst dansbaar. Erg knap gedaan. Hierna nog twee nummers met fijne basloopjes en voilà, je hebt een uitstekend uurtje minimal achter de rug.

Spanning

De twee bijdragen van Alex Under zijn met afstand het beste. Hij is niet alleen organisatorisch de motor van Net28, ook muzikaal gezien is hij een voorbeeld voor de anderen. Zijn nummers bevatten een perfecte combinatie van duistere spanning, repetitieve patronen en muzikale originaliteit. Hij heeft de meest geniale ‘instrumentkeuze’ en weet de spanning binnen een nummer als geen ander op te voeren en vast te houden. Maar over de hele linie genomen zijn de producties op deze verzamelaar erg goed, met enkele verassend goede en veelbelovende nieuwkomers. Berlijn krijgt een dependance in Madrid.