Eerbetoon aan wereldhit

recensie: Diverse artiesten - M – Pop Muzik (30th Anniversary Remixes)

Eén van de opvallendste radiohits van 1979 was ‘Pop Muzik’ van M. Een elektronisch popliedje dat volstrekt anders klonk dan alle andere hits, een nummer dat op een vreemde, moderne manier catchy was. Een noveltyhit. ‘New York, London, Paris, Munich: Pop Muzik!’ Het liedje was een wereldhit aan beide kanten van de Atlantische Oceaan en stond in het voorjaar van 1979 in Nederland op de derde plaats.

en elektronisch popliedje dat volstrekt anders klonk dan alle andere hits, een nummer dat op een vreemde, moderne manier catchy was. Een noveltyhit. ‘New York, London, Paris, Munich: Pop Muzik!’ Het liedje was een wereldhit aan beide kanten van de Atlantische Oceaan en stond in het voorjaar van 1979 in Nederland op de derde plaats.

De man achter M was muzikant Robin Scott, opgegroeid in Croydon, Londen, en een vriend van punkpioniers Malcolm McLaren en Vivienne Westwood. In 1978 opereerde Scott inmiddels vanuit Parijs waar hij als M muziek opnam. Een van zijn nummers was ‘Pop Muzik’, een soort muzikale kwinkslag naar een kwart eeuw popmuziek – van de doorbraak van Elvis Presley naar het einde van de jaren zeventig. Scotts vriendin zong een deel van het markante refrein in: ‘Pop, pop, pop muzik!’ Dit was, samen met het simpele gitaarlijntje en Scotts brutale zanglijn, wat de song een instanthit maakte.

Moderne dansvloer
Ter gelegenheid van dertig jaar ‘Pop Muzik’ is er nu een remix-cd verschenen. Dit geeft al aan dat Robin Scotts hit nog steeds populair is en vooral dat muzikanten in de elektrohoek het nummer als een belangrijke single zien. De remixes op deze tribute-cd zijn alle prima te verteren, al blijft het origineel onaantastbaar. ‘Pop Muzik’ was en blijft natuurlijk een popliedje dat aan een paar minuten meer dan genoeg heeft. De versies uit 2010 zijn over het algemeen sterk op de moderne dansvloer gericht en een stuk langer.

~

De eerste twee remixen – waaronder een versie van Devo – blijven nog vrij dicht bij het origineel uit 1979. Dat is niet onverstandig, want waarom een eerbetoon direct beginnen met een paar radicale bewerkingen die het origineel door de mangel halen? Pas verderop gaat het meer los: Stachy, ook bekend als Stacy G, komt met flink wat extra percussie, vervormde vocalen en een flinke scheut techno. Karl Moestl levert een mooie en eigenzinnige technotrack die Scotts zanglijn eigenlijk niet nodig heeft.

Popappeal

De meeste remixers stomen ‘Pop Muzik’ klaar voor de dansvloer van de 21ste eeuw zonder het popappeal overboord te gooien: Stefan Obermaiers robuuste versie is een dancetrack volgens het boekje: rechtlijnig, stevig, warm en vol pakkende hooks. Internationally Trained Bunnies schotelt de luisteraar een zonnige, sprankelende remix voor die het verdiend had afgelopen zomer een clubhit te worden.

Voor de broodnodige variatie biedt deze cd nog een paar dub- en reggaeversies waaronder eentje van het duo met de illustere naam Dub Spencer & Trance Hill en een hitversie van Riddim Wize. Dit maakt de cd zeker leuker, alhoewel dertien remixen van ‘Pop Muzik’ te veel van het goede zijn. Een single-cd met vijf versies had meer stootkracht gehad.