Gevoel van medeleven

recensie: America: A Tribute To Heroes

.

De hele avond was doordrenkt van het Amerika-gevoel. Iedereen die het gezien heeft weet precies waar ik het over heb. Ineens bleek elke megaster een patriot te zijn en daar zet ik sterk mijn vraagtekens bij. Maar laat ik niet verder ingaan op mijn indruk van die avond, want dit artikel moet gaan over het album dat is uitgebracht ter gelegenheid van de telethon.

America: A Tribute To Heroes is een dubbelalbum met alleen maar megasterren. Wie aan dit project mee mocht doen, heeft het helemaal gemaakt in de wereld van de showbizz. Het hoesje staat vol met Amerikaanse vlaggen, onder andere die van het Pentagon. De plaat is over de hele wereld uitgebracht om fondsen te werven voor de slachtoffers. De hele wereld mag meehuilen.

~

Zoveel grote namen zouden moeten kunnen zorgen voor een fantastische verzamelaar, maar bij nadere beluistering blijkt dit behoorlijk tegen te vallen. Natuurlijk staan er een aantal goede nummers op. Oudgediende Billy Joel zet een fantastische versie van New York State Of Mind neer en Dave Matthews is geweldig op het acoustische Everyday. Ook Pink Floyd’s Wish You Were Here komt goed uit de verf door de heren van Limp Bizkit en de Goo Goo Dolls.

Het is echter elke keer weer ongelooflijk hoe Wyclef Jean muziekklassiekers, in dit geval Bob Marley’s Redemption Song, weet te verpesten. Ook Neil Young is niet geweldig op Lennon’s Imagine en Bridge Over Troubled Water is nu officieel te hoog voor Paul Simon. De twee laatste nummers van het album zijn Irving Berlin’s God bless America vertolkt door Celine Dion en America the Beautiful door Willie Nelson. Zij spannen de kroon qua zoutloosheid en clichématigheid.

America: A Tribute To Heroes is geen album dat je koopt voor de muziek. Van de meeste nummers zijn veel betere versies te vinden. Deze plaat is enkel een registratie van het gevoel van medeleven, getoond door de groten der aarde op het gebied van entertainment. En dit gevoel kan het best overgebracht worden door herkenbare nummers te laten horen om zo het saamhorigheidsgevoel te versterken. Letten op kwaliteit is hieraan ondergeschikt.