Als trio nog altijd overduidelijk Deerhoof

recensie: Deerhoof - Friend Opportunity

Naast talloze singles en EP’s is Friend Opportunity alweer het negende studioalbum van Deerhoof uit San Francisco. Het Amerikaanse indierockgeluid van de band wordt gekenmerkt door hectisch spel en het stemgeluid van de Japanse Satomi Matsuzaki. Een recente tour met Radiohead liet een groter publiek contact maken met deze excentriekelingen.

~

Sinds 1994 heeft Deerhoof niet stilgezeten. Ooit begonnen als project van gitarist Rob Fisk en drummer Greg Saunier kreeg de band pas eind jaren ’90 echt vorm. Fisk werd vervangen door de gitaristen John Dieterich en Chris Cohen. Met Saunier, Dieterich, Cohen en Matsuzaki in de bezetting kreeg de band met de platen Reveille en Apple O’ publieke erkenning. Vorig jaar verliet Cohen Deerhoof om zich te concentreren op de met Deerhoof vergelijkbare band The Curtains. Met de drie overige bandleden was het tijd voor een nieuw album. Kortom: deze chaotisch klinkende band heeft een niet minder chaotische geschiedenis.

Elektronica

Na het bejubelde album Runners Four uit 2005 streefde Deerhoof ernaar elk bandlid gelijke input te geven. Ieder bandlid schreef dus een aantal nummers. Het is opmerkelijk dat dit schrijfproces resulteert in een coherent album.
Met The Perfect Me schiet de band uit de startblokken met furieus en hectisch drumwerk. In gebroken Engels zingt Matsuzaki het ene moment kinderlijk, het andere moment ronduit theatraal. In Choco Fight nemen de keyboards de overhand en maakt Matsuzaki meer gebruik van haar zangstem, in plaats van korte oneliners. Met dit soort nummers zijn er ook rustmomenten op de plaat, die een contract vormen met de gebruikelijke Deerhoof-hectiek.
Naast de toetsen speelt elektronica een grote rol op de laatste plaat van Deerhoof. Wither the Invisible Birds? laat hierdoor een geheel nieuwe kant van Deerhoof horen. De ballade met dromerige strijkarrangementen doet nog het meest denken aan Mercury Rev. Na dit rustige nummer barst de band weer los in hyperactiviteit en springt van de hak op de tak, om uit te monden in de elf minuten durende experimentele afsluiter Look Away.

Love-it-or-hate-it-band

Uiteindelijk blijft Deerhoof een love-it-or-hate-it-band. De soms structuurloos klinkende muziek en kinderlijke zang kan voor een flinke dosis afkeer zorgen. Exemplarisch hiervan was de verdeeldheid binnen het publiek na het voorprogramma bij Radiohead in de Heineken Music Hall. Voor potentiële lovers is Friend Opportunity een divers en avontuurlijk album geworden. Deerhoof laat horen ook als trio perfect uit de voeten te kunnen. Samen met het oudere album Apple O’ is het de beste plaat in het oeuvre van Deerhoof.

Deerhoof live:
13-04 Rotterdam, Motel Mozaique
17-04 Brussel, AB