Bezielde bluesrock

recensie: Danny Bryant's Redeyeband - Just As I Am

.

Danny Bryant grossiert in een stevig bluesgitaargeluid met af en toe een bluesballad. Als gitarist en zanger is hij de blikvanger van de band. Het merendeel van het repertoire is bovendien van zijn hand. Op dit zevende album vertolkt hij een cover van John Hiatt. ‘Master of Disaster’ heeft bij de Bryantbehandeling een lekker bluesrandje opgelopen en past daardoor prima in het repertoire van Danny Bryant.

Echt bluesgevoel

~

Snarenmeester Danny Bryant pakt stevig uit in de albumopener ‘Shut out the Light’: lekkere snoeiharde blues. Met ‘Blues for Buddy’ zet Bryant de ingeslagen weg voort. Referenties aan Joe Bonamassa dringen zich hier zeker op. Het eerste rustpunt wordt aangedaan bij ‘For the Last Time’. Dat ligt als een lichtvoetige ballad gemakkelijk in het gehoor, al is de tekst, die over afscheid nemen gaat, daar niet naar. De albumafsluiter ‘Alone in the Dark’ is vanaf de eerste jankende gitaarklanken een naar de keel grijpende ballad. Je voelt de angst voor eenzaamheid door merg en been gaan. Dit is het echte bluesgevoel, gevat in ruim acht minuten durende, jammerende gitaarklanken en gedreven zang.

In de ziel graven

Niet ieder album is direct op waarde te schatten, soms duurt het even voordat schoonheid zich weet te openbaren. Just As I Am van Danny Bryant’s Redeyeband is zo’n album. Bij eerste vluchtige beluistering voelt de luisteraar wel dat het hier gaat om een lekkere bluesplaat, maar dat je zoveel van de liedjes kunt gaan houden is dan zeker nog niet duidelijk. Met iedere luisterbeurt graaf je dieper in de ziel van de songs. Langzaam maar zeker zal de luisteraar meer van zichzelf herkennen in de teksten van deze welgevormde bluescomposities. De kans is daardoor groot dat Just As I Am zich in je geheugen vastbijt.

Live in Nederland:
13 maart: Hellendoorn, Lantaarn
19 maart: Zoetermeer, Boerderij