Muziek / DVD

Niet meer dan een tussendoortje

recensie: Einstürzende Neubauten – On Tour With Neubauten

Ze behoren sinds jaar en dag tot de avant-garde binnen de Duitse popmuziek. En ze zijn beter bekend als Die Einstürzende Neubauten, de band rondom de excentrieke Blixa Bargeld. Hun evenzo vreemde industriële en compromisloze manier van musiceren heeft hen een brede fanschare opgeleverd. Eigenlijk over de gehele wereld. De fans treffen elkaar op de website neubauten.org en de nagenoeg gelijknamige dvd (2005), gemaakt door Danielle de Picciotto, doet daar verslag van. Op een artistiek verantwoorde manier, natuurlijk.

~

Het Berlijnse Die Einstürzende Neubauten komt al 26 jaar – soms met enige tussenposen – met nieuwe en vernieuwende metaalachtige muziek. De hoofdrol is sinds die tijd ook weggelegd voor Blixa Bargeld, de ex-gitarist van the Bad Seeds, de begeleidingsband van Nick Cave (die in de jaren tachtig regelmatig te vinden was in de huidige Duitse hoofdstad, getuige Wim Wenders’ Der Himmel über Berlin). De muziek van de Kreuzberger krakers heeft linken met die andere twee vernieuwende Duitse bands uit de jaren zeventig; te weten Can en Neu. Maar in tegenstelling tot de net genoemden bestaan Die Einstürzende Neubauten nog steeds.

Website

De dvd draagt het karakter van een documentaire, maar heeft een smoel van ‘iets extra’s voor fans’, voor bij een plaat. Want de documentaire laat, op een improvisatiestukje tijdens een concert na, niet meer dan verschillende fans – van over de hele wereld – zien, die zichzelf tijdens de uitleg van Bargeld, over de bedoeling van de website neubauten.org, voorstellen. Die website heeft deels als doel, en dat is het interessante van de documentaire, de aantrekkingskracht die de band na al die jaren op verschillende fans heeft, verder uit te bouwen. Bijvoorbeeld om de afstand tussen de band en zijn fans te verkleinen. Of fans voor het karretje te spannen, getuige het verhaal van een meisje uit Noorwegen dat via neubauten.org assistent-merchandise werd en mee mocht op tournee. Uit de verschillende verhalen wordt duidelijk dat zowel de band als de fans daar een groot genoegen uit halen.

~

Het geheel rondom de website doet denken aan een interactieve fanclub, met enkele voorrechten en verplichtingen. Waarbij de meet-and-greet het voorrecht is en zowel de hulp bij een tour als het laten overnachten van fans na concerten, als de verplichting moet worden gezien. Meer dan het uitleggen van de betekenis van de band voor fans en de bedoeling van de website komt de dvd niet en dat is jammer. Verwacht dus geen concertverslag, waarbij de achtereenvolgende de favoriete Einstürzende Neubauten-songs voorbij komen. Het is eerder een dvd om één keer te kijken en daarna nooit meer. Want het conceptuele gepraat van Bargeld, de semi-kunstzinnige manier van filmen en de uitgebluste bandleden die vertellen over het verschil met vroeger, toen ze nog wild waren en nu, begint al snel te vervelen. En dat is jammer, want van Die Einstürzende Neubauten mag je meer verwachten.