Uitverkocht huis voor countryzanger

recensie: Daniel Romano

Daniel Romano trok met zijn derde album Come Cry With Me onverwacht veel aandacht van de pers. Maar ook het publiek omarmde deze uit Canada afkomstige ster. Het Lux theater in Nijmegen mag een uitverkochte zaal bijschrijven.

Echte countrymuziek van de strakke snit staat in Nederland niet zo snel in de belangstelling. De trieste liedjes vinden altijd wel redelijk goed aftrek in een kleine kring liefhebbers. Zo niet het derde, opvallende album van Daniel Romano. Come Cry With Me werd door de serieuze pop-/rockpers met open armen ontvangen en de hemel in geschreven.

Geen karakterfiguur

~

Wie in Doornroosjes Lux theater staat te wachten op de man met de hangsnor en het hoedje die stond afgebeeld op de albumhoes van Come Cry With Me moet even schakelen als het podium wordt gevuld. Het aanvankelijke applaus dat oplaait verstomt snel in een soort verwarring. Een zesmansformatie vult het podium, alle microfoons zijn bezet, maar waar is nu de hoofdrolspeler? Dan zet Daniel Romano het eerste nummer in en is de herkenning groot. Romano heeft zich niet uitgedost als de karakterfiguur op zijn albumhoes, met bloemetjesjasje en hoed, en hij draagt geen gezichtsbeharing. De muziek is daarentegen uit het goede hout gesneden. In een prima show baant Romano zich een weg door zijn oeuvre en raakt iedere bezoeker in het hart.

Meer dan verdiend
De band van Daniel Romano bevat net zoveel dames als heren. De dames verzorgen, naast het bespelen van de instrumenten, de uitstekende koortjes die de stem van Romano zo fraai kleuren in de trieste countryliedjes. Een hoogtepunt vormt het liedje dat Romano onlangs uitbracht op een heuse 45″ single: ‘Don’t Understand’. Helaas heeft hij geen exemplaren meer bij zich. Het bekende ‘Chicken Bill’ krijgt een opzwepende benadering en is een van de snelste liedjes van de set. Maar de fraaiste songs zijn toch de in rustiger tempo gezongen liedjes. Een bijzonder moment is het duet ‘Just Between You And Me’, dat hij samen zingt met violiste, organiste en accordeoniste Carleigh Aikens.

Om eens wat anders te doen verlaat Romano het podium niet voordat de band een toegift speelt. Wel verlaat de formatie het podium om al rozen uitdelend terug te keren. Met nog wat extra liedjes, waaronder een cover van The Ramones, laat Romano het publiek met een voldaan gevoel achter. Hij heeft bewezen dat de extra aandacht hem meer dan verdiend toekomt.