Mensenmuziek voor robots

recensie: Daft Punk - Human After All

.

~

Het antwoord laat zich gemakkelijk raden. Als er één ding is dat als een paal boven water staat, is het wel dat Daft Punk door is gegaan op de ingeslagen weg. Al vanaf Homework, de eerste kennismaking met het Franse producersduo in 1997, beroept Daft Punk zich op een hele eigen vorm van elektronica tot de macht drie: vrij simpele beats, leuke basloopjes en veel vervormde stemmetjes en gitaartjes die het geheel doet klinken als über-elektronische muziek dat door een stelletje robots is gemaakt. Geen emotie, geen menselijkheid maar pure computermuziek. Als je je afvraagt waar bijvoorbeeld de droid-legers uit Star Wars in hun vrije tijd naar zouden luisteren…: Daft Punk. Ook Human After All is, in tegenstelling tot wat de titel je zou doen vermoeden, elektronica tot aan het gaatje, met treffende titels als Robot Rock en Technologic.

Pure elektronica

In de verschillende media is Human After All vrij negatief ontvangen maar dat is niet terecht. Een belangrijke reden voor de matige kritieken zijn de afwezigheid van echte singles. In tegenstelling tot de vorige cd’s staan er geen nummers die het op MTV of 3FM erg goed zouden doen. Wanneer je de eerste single van Human After All, Robot Rock, vergelijkt met Around the World of One More Time is de hitpotentie inderdaad minder groot, maar sinds wanneer is commercie een maatstaf voor kwaliteit? Human After All staat vol met kwaliteitsproducties. Het titelnummer is een echte Daft Punk-track: lekker dansbare, pure elektronica met een pakkend ritme en dito melodie. The Brainwasher is een harde knaller eersteklas die je op elk uur van de dag aan het dansen krijgt, Technologic een nummer dat lekker in je hoofd stuitert en ook de singel Robot Rock is zo slecht nog niet. Uiteraard bevat het album ook enkele mindere nummers (The Prime Time of your Life, Emotion) maar ook op voorgangers Homework en Discovery waren niet alle nummers van dezelfde hoge kwaliteit.

Degelijke plaat

Kortom, Human After All is geen slechter album dan zijn voorgangers, maar zeker ook geen betere. Het is gewoon een degelijke Daft Punk-plaat. Homework was verfrissend nieuw maar dat hou je niet een hele carrière vol. Voor wie keer op keer een wereldschokkend en uniek album wil, kan dit inderdaad een tegenvaller zijn. Voor wie een album afrekent op de kwaliteit van de nummers, is Human After All gewoon een goede plaat. Niets meer en niets minder.