Klassieke vocoder-dance

recensie: Daft Punk - Alive 2007

.

MSTRKRFT, Digitalism, Justice, Kavinsky, SebastiAn. Allemaal maken ze electro met een duidelijk Frans accent. En allemaal keken ze het kunstje af bij Daft Punk en werden ze troonopvolgers van het Franse duo genoemd. Om ons er nog even aan te herinneren dat de Ed Banger stal het wiel niet heeft uitgevonden, zo lijkt het, komt de Franse tweemansformatie nu met Alive 2007, een registratie van de concerttour die de heren het afgelopen jaar wereldwijd ten gehore brachten.

~

De laatste studioplaat, Human after all, werd niet door iedereen goed ontvangen maar de reacties op de wereldtournee, Alive 2007, waren overweldigend. In Nederland toverden Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo tijdens 5 Days Off de Heineken Music Hall om tot een feestend inferno met een visuele show van grote hoogte. Stiekem had uw recensent de hoop dat er een extra schijfje met video-opnames van de show aan de cd was toegevoegd maar die bleek ijdel. Maar niet getreurd, enkel de muzikale registratie biedt meer dan voldoende vermaak.

Vocoder

Alive 2007 begint met een door de vocoder vervormde stem die repetatief “Human, robot ” scandeert. Ongetwijfeld een ode aan The Man-Machine van Kraftwerk, de grondleggers van de populaire elektronische muziek. Na deze knipoog barst het Franse spektakel los en komen in rap tempo alle hits voorbij, waaronder enkele van de grootste danceklassiekers van het afgelopen decennium (Da Funk, Around The World, One More Time). Het recept is overbekend, en door eerder genoemde artiesten uitstekend nageaapt, maar de nummers klinken nog altijd tijdloos goed en even fris als bij hun releases. Een opgepompte discobeat, ingekleurd met vocalen, bassen, gitaren, alles via de door Daft Punk vaak gebruikte vocoder. In de nummers is behoorlijk wat geknipt en geplakt en met name de drumsectie is aardig opgepimpt. De bassdrum is wat steviger, maar helaas af en toe wel iets doffer, en hier en daar is het aantal beats per minuut een tikkeltje omhoog geschroefd.

Mash-up

~

De plaat biedt, in tegenstelling tot het merendeel van de dj-sets, weinig breaks met een opbouw naar een ultiem hoogtepunt. De set klinkt eerder als een mash-up van al hun hits, hier en daar opgevrolijkt met een leuke teaser, zoals tien minuten voorafgaand aan het draaien van Around The World zelf een sample van het nummer in een heel ander nummer laten horen. Door deze ingrepen is Alive 2007 echt een vloeiend geheel geworden, in tegenstelling tot Alive 1997, dat af en toe toch wat houterig klinkt. Eigenlijk is het een lekker aan elkaar gemixte ‘best of Daft Punk’-plaat, meer een luisterplaat dan een dj-set. Hiermee bewijst het Franse duo dat, de uitstekende releases van Justice, Digitalism en anderen ten spijt, geen van de kroonprinsen aanspraak kan maken op hun erfenis.