Lekker voor de zomer

recensie: CSS - Cansei de Ser Sexy

Met de laatste wolken die voor de zon verdwijnen en de komende kilometers snelweg die je van je vakantieplek vandaan houden, moet je niet vergeten één ding in te pakken. En dat is de plaat van de Braziliaanse formatie CSS. Want zij breken de zomer pas echt open met hun Cansei de Ser Sexy, de meest aanstekelijke zomerplaat van dit jaar; tot nu toe. Hij is gelukkig niet gevuld met een scheepslading samba en Latin-ballads, maar het is er eentje met vette electro-rock waar elke indiepopper van kan smullen.

~

Het komt niet vaak voor dat Braziliaanse pop Europa weet te bereiken. Naast Sepultura zijn er weinig voorbeelden voorhanden. Maar na het horen van CSS lijkt het jammer dat er minder vaak gekeken wordt wat zich in Latijns-Amerika afspeelt. Want deze arty en vooral met vrouwen gevulde band uit São Paulo, lijkt een opkomende scene à la de hippe gekte rondom Berlijn te beloven. De muziek van CSS is, zoals ze het zelf zeggen: “Fashion. Art. Design. Cinema. Panties thrown and received. Micro shorts and dirty legs.” Kortom, iets om in de gaten te houden.

Seks

Maar voor het zover is, is er eerst nog Cansei de Ser Sexy, dat Portugees is voor ‘moe van het sexy zijn’. Het laat zich raden: een met lichte seks geladen album. “Lick, lick, lick my art-tit” zingen ze bijvoorbeeld in Art Bitch en titels als Let’s Make Love And Listen To Death From Above en Music Is My Hot, Hot Sex verstevigen het idee alleen maar. Toch wordt het nergens plat of vervelend en de nummers blijven de nodige spanning bewaren. Spanning die overigens niet overschat moet worden. Het blijft, ondanks de sterke melodielijnen, de invalshoeken en onverwachte wendingen, een plaat met een lage drempel.

Zomerplaat

Van het sterke indiepopnummer Patins, via het electroclashy Alala, tot het jaren tachtig getinte niemendalletje Fuckoff Is Not The Only Thing You Have To Show blijft Cansei de Ser Sexy boeien. Alles wat een goede zomerplaat nodig heeft, bevat het: onpretentieuze en enthousiaste pop, die voor de liefhebber de nodige diepgang, variatie en plotse draaien bevat om het geheel toch enigszins aangenaam te houden. Op het strand of op de festivalcamping. Laat die drukke en ellenlange wegen richting de zon maar komen. CSS helpt je makkelijk door de zware tijden heen.