Muziek / DVD

Koude Oorlog

recensie: Cradle of Filth - Peace Through Superior Firepower

Natuurlijk zijn er nog steeds mensen die Cradle of Filth niet true meer vinden sinds de Britten een korte flirt hadden met platengigant Sony. De heren zijn met hun duistere ideeën alweer een tijdje neergestreken op het metalen nest dat Roadrunner heet. Zo’n zogenaamd commerciële stap wordt niet altijd gewaardeerd. Wie echter luistert naar de muziek van Cradle kan niet ontkennen dat het grotere budget alleen maar heeft bijgedragen aan een nog bombastischer geluid en zo zou het toch elke band gegund moeten worden zich steeds meer te verfijnen? Peace Through Superior Firepower is ook niet minder dan een klein kunstwerkje dat de fans weer een aantal leuke blikken achter de schermen biedt naast het aanwezige muzikale arsenaal.

~

En ik bedoel letterlijk arsenaal, met een dergelijke titel voor de dvd en hoofdstukken als: Target…Paris, Reinforcements en Extra Rounds vraag je je af of het hier inderdaad om een koude oorlog gaat of dat de Britten meer van plan zijn. Maar één ding staat vast, Parijs wordt platgespeeld.

Ready… Aim…

De locatie van het slagveld is de Elysée Montmartre, alwaar de band een fantastische show weggeeft met een gevarieerde selectie nummers. Van klassiekers als The Black Goddess Rises en The Forest Whispers my Name tot bijvoorbeeld het van het laatste album afkomstige Nymphetamine. Een show met een verscheidenheid aan salvo’s, elk van zwaar kaliber. Ook in de korte pauze(s) die de band zichzelf gunt houdt ze het publiek onder vuur door middel van een duistere gestalte die het podium betreedt. Later wordt er door hetzelfde figuur nog een leuk potje mee gebanged op de muziek. Al met al een mooi beeld van de show waarin de band hun muziek overtuigend ten gehore brengt.

Fire!!!

In de vorm van twee documentaires wordt er ook een beeld gegund in het dagelijks leven van dit Britse slagschip wanneer zij op tour zijn, met opnames bezig zijn of anderszins hun muziek promoten. Postcards from Vulgaria is de een uur durende documentaire waarin voornamelijk een hoop pranks voorbij komen die de bandleden elkaar flikken, gecombineerd met de enkele studiobeelden. Virgin on the stupid geeft de beelden van een signeersessie. Niet de meest interessante beelden om eerlijk te zijn, maar wel een getuigenis van de commotie die de band teweegbrengt en zeker een mooi contrast met de voorgaande shockumentary waarbij we de gehele band zonder make-up rond zien wandelen. Tijdens de signeersessie is echter de hele boel weer in de strakke pakken gehesen om het evil imago te laten zien. Het derde hoofdstuk van de dvd, Extra Rounds, biedt ons een veel interessanter iets; zes videoclips die zoals we gewend zijn weer uitblinken in artistieke verantwoordheid. Nu ben ikzelf nooit echt een voorstander van een slideshow op dvd, maar Cradle weet hier in ieder geval een aantal lekker onsmakelijke kiekjes te laten zien waarmee de dvd gecompleteerd wordt. Zeker de moeite waard dus, dit schijfje. Zowel voor de diehard fan als voor de nieuwbakken aanbidder.