Weergaloos

recensie: CocoRosie live

.

Onder de titel A Close Encounter with CocoRosie trekt de band

~

Iedereen die ooit naar een optreden van de zusjes van CocoRosie is geweest, rept over de speciale sfeer van zo’n optreden. Dat kan na het concert in Eindhoven alleen maar onderschreven worden. De dames Casady slagen erin om boven zichzelf en hun muziek uit te stijgen en een show neer te zetten die op zichzelf staat, naast al hetgeen ze op de plaat hebben vastgelegd. Er worden op het podium meerdere dimensies toegevoegd aan het wonderlijke oeuvre van CocoRosie.

Lauw voorafje

Het voorafje van de CocoRosie-show wordt verzorgd door Light Asylum. Dit duo uit Brooklyn, New York, trakteert ons op een industriële elektronische schotel, die een mengeling is van Kraftwerk, New Order, Depeche Mode, New Musik en een tikje Soft Cell. Maar ze missen de bezieling die dit soort muziek toch zeker nodig heeft. Zangeres Shannon Funchess verbaast door haar soepele stem, die vervormd door elektronica soms klinkt als een mannenstem. We zien haar later terug bij de afsluiting van de show van CocoRosie. Na dit door het publiek matig ontvangen en artistiek tekortschietende voorprogramma, wordt na de pauze CocoRosie met groot applaus verwelkomd op het grote podium van de Airportzaal.

~

Naast de zusjes Casady wordt het podium gevuld door hun derde bandlid, pianist Gael Rakotondrabe, een drummer/percussionist en de beatboxer Tez. Tez geeft met zijn beatboxgeluiden diverse songs van CocoRosie een frisse injectie. De groep speelt geïnspireerd en heeft duidelijk lol op het podium. Het enthousiasme van het publiek is duidelijk hoorbaar. Het voordeel van de seated show is dat iedereen in stilte geniet van wat er op het podium gebracht wordt. We horen integraal alle nummers van hun nieuwste album Grey Oceans langskomen. De oude nummers worden van een nieuw en eigentijds jasje voorzien in de stijl van Grey Oceans. Opvallend is dat als een van de instrumentalisten – of zelfs een van de zusjes – geen rol heeft bij een compositie, deze het podium verlaat.

Perfecte show

Hoogtepunten noemen uit een twee uur durende, perfecte show is lastig. Bijzondere momenten zijn de solo-optredens van Gael Rakotondrabe achter de toetsen en de verbazingwekende solo van Tez. Dat Tez al die geluiden in zijn eentje kan maken, is werkelijk onbegrijpelijk. Het moment waarop Rosie achter haar harp plaatsneemt en ‘K-Hole’ ten gehore brengt, is natuurlijk heel speciaal. Het publiek herkent de wat oudere composities als ‘Animals’ en ‘Promise’. De nieuwste plaat is echter nog te kort uit om echt herkenningspunten op te leveren. De operazang van Rosie en de rap van Bianca lijken tijdens deze liveshow beter bij elkaar te passen dan ooit. Het gebruik van bijzondere instrumenten door Bianca in de vorm van kinderspeelgoed speelt wel een rol, maar geen hoofdrol. Het kleurt de composities. De smaakvolle filmbeelden die achter de groep getoond worden verrijken de show, maar kennen ook een grote herhalingsfactor.

~

CocoRosie overtuigt met een boeiend concert, dat eindigt met een klein feestje waarbij het publiek naar het podium wordt geroepen en de zangeres van het voorprogramma de groep aanvult. CocoRosie live is een verrassende muziekbelevenis in een multimediale omgeving. De groep levert een topprestatie in Eindhoven.