Traditionele parel

recensie: Carolina Chocolate Drops - Genuine Negro Jig

Carolina Chocolate Drops maakt muziek die wortelt in het Amerika van de jaren dertig en veertig. Niet alleen zijn de composities uit die tijd, ook de manier van muziek maken en de instrumentatie is zoals dat toen gebruikelijk was. Toch klinkt dit nieuwe, vijfde, album van de groep van deze tijd en dat komt niet alleen door de productie van Joe Henry.

Op het eerste album van Carolina Chocolate Drops waren het louter en alleen traditionals die het drietal ten gehore bracht. Muziek uit de jaren dertig, opgenomen met de technieken van de moderne tijd, maar verder diep geworteld in de oude traditie. De begeleiding van de band bestaat uit banjo, viool, (steel)gitaar en percussie. Ze typeren zichzelf als een Afro-American stringband. Op het vorige studioalbum Heritage bleef de uitvoering diep geworteld in de traditie maar werden de composities wat jonger. Met dit nieuwste album wordt de vernieuwing doorgezet.

Herkenbaar

~

Genuine Negro Jig is een zeer herkenbaar Carolina Chocolate Drops-album, maar herbergt in sound en compositie meer vrijheden ten opzichte van de muziekgeschiedenis. Een welkome aanvulling zonder geweld te doen aan de oorspronkelijkheid van de groep. Om wat voorbeelden te noemen: we vinden een enkele eigen compositie, ‘Kissin’ and Cussin”, die overigens nog wel dicht tegen de traditionals aanzit, en een verrassende cover van de Tom Waits-song ‘Trampled Rose’, die het album afsluit. Het lijkt erop dat Carolina Chocolate Drops werkt aan een eigen stijl om zo losser te komen van de traditie. De productie van Joe Henry heeft tevens meegeholpen een geluid te creëren dat eenvoudig is op te pakken door de hedendaagse muziekliefhebber.

Schitterende parel

Carolina Chocolate Drops is niet de enige hedendaagse band die zich richt op traditionele Americana. Iedereen die deze band een beetje te ver vindt gaan in het maken van oude muziek zou eerst eens kunnen luisteren naar Crooked Still. Dat is een band die de traditie combineert met de hedendaagse vertaling van de Americana, maar dat wel geheel met akoestische instrumenten invult. Als dat uitstapje is gaan wennen en goed bevalt, is het makkelijker om weer terug te schakelen naar Carolina Chocolate Drops. De waarde van deze band – en zeker van dit album Genuine Negro Jig – zal zich dan volledig openbaren. Deze parel kan soms net te hard schitteren om in één keer te aanschouwen, enige bescherming door middel van een tussenstapje is aan te raden.