Is er dan niets gebeurd?

recensie: Carla Bruni - Comme si de rien n’était

Met een derde album onder de titel Comme si de rien n’était, wat zoveel betekent als ‘alsof er niks gebeurd is’, slaat Carla Bruni de spijker op zijn kop. Wist ze met Promises een dijk van een album neer te zetten na haar ook al goed ontvangen debuut, met dit derde album verrast ze vriend en vijand in alle opzichten.

Wie had er nu verwacht dat Carla Bruni, toen ze First Lady van Frankrijk werd, nog wat voor de muziek zou kunnen en mogen betekenen? Toch presteert deze presidentsvrouw het om gewoon onder haar eigen naam door te gaan met haar carrière. Dat alleen al verdient applaus. Bovendien doneert ze de opbrengsten van dit album in zijn geheel aan goede doelen. Maar goed, terug naar de muziek.

Laidback sfeer

~

Carla Bruni schrijft nog steeds mooie chansons, waarin ze dit keer hulp krijgt van Julien Clerc, Raphael Enthoven, Frederic Koella en Michel Houellebecq. Benjamin Biolay, de muzikale grootheid van Frankrijk op dit moment, heeft de arrangementen van de single ‘l’amoureuse’ voor zijn rekening genomen. Het is gissen in hoeverre ze deze keur aan beroemde gasten te danken heeft aan haar nieuwe liaison, maar Bruni gebruikt ze goed.

De cover ‘You belong to me’ trekt ze op perfecte wijze naar zich toe alsof het haar eigen liedje is, terwijl het nota bene het enige liedje is dat ze in het Engels zingt. De cover ‘Il vecchio e il bambino’ krijgt ook die perfecte Bruni-behandeling om tussen haar eigen toegankelijke composities te passen. De sfeer op het album is laid back; de band, waarin drums, bas, contrabas, piano, Rhodes, fluit, saxofoon, klarinet, harmonica, xylofoon en gitaar te horen zijn, wordt hier en daar ondersteund door violen.

Zuchtmeisje is staatsvrouw

Je moet natuurlijk wel houden van Franse chansons om te kunnen genieten van Carla Bruni. Maar ook als je singer-songwriters kunt waarderen is deze dame eigenlijk een aanrader. Het is niet de meest spannende muziek, maar een aangename muzikale ondersteuning bij een glas wijn en een stukje Franse kaas. Niet hoogdravend in kwaliteit maar prettig vertrouwd. Ondanks haar veranderde privéleven door het huwelijk met Nicolas Sarkozy, is deze staatsvrouw nog steeds een van de beste Franse zuchtmeisjes.