Muziek / Album

Diversiteit is troef

recensie: C-mon & Kypski - We Are Square

.

Waar Where the Wild Things Are nog bestond uit liedjes met een C-mon & Kypski-geluid, bevat We Are Square meer ‘muzikale arrangementen’. Het C-mon & Kypski-geluid is verder doorgevoerd. De nummers zijn minder echte liedjes geworden en meer composities van het typische geluid van de band, met de combinatie van gitaren en synthesizereffecten en veelvuldig scratchen. Dit echter zonder afbreuk te doen aan de dansbaarheid en luisterervaring. De variatie die we op het derde studioalbum (Where the Wild Things Are) vooral terugvonden in de bijdrage van de diverse artiesten zoals Voicst en Pete Philly, is deze keer voornamelijk terug te vinden in de verscheidenheid aan muzikale invloeden.

Drie secties


Naast de verschillende invloeden (waaronder klassiek, jazz, klezmer, rock, pop en country) zit er ook veel variatie in de nummers zelf. Elk nummer heeft op zijn minst twee verschillende ritmes, maar meestal bestaat een nummer uit drie verschillende secties. Zo begint ‘China’ als een regulier popnummer, om de luisteraar vervolgens te confronteren met Aziatische klanken. ‘More Is Less’ opent daarentegen als een rock-‘n-rollplaat, schakelt al snel over op een Frank Zappa-geluid, gooit er C-mon & Kypski-scratcheffecten doorheen om vervolgens over te gaan op invloeden van een fifties big band die op hun beurt weer in allerlei elektronische effecten overlopen. Elk nummer heeft dergelijke verschuivingen in ritme en geluid. Piano, gitaren, zang en elektronische effecten wisselen elkaar voortdurend in verschuivende samenstelling en ritmiek af. Diversiteit is troef op dit nieuwe album.

~

Die afwisseling gaat gelukkig niet ten koste van het geluid dat we van C-mon & Kypski gewend zijn. De manier waarop al deze elementen worden verenigd, is duidelijk herkenbaar als een kenmerkend product van deze band. Hoe vreemd sommige overgangen in thematiek en ritme soms ook in eerste instantie overkomen, het geheel blijft voortdurend een eenheid. Elk nummer heeft zijn eigen overkoepelende sfeer. En met die uiteindelijke eenheid komt ook het gevoel dat het nummer klopt. Het nummer neemt je mee in al zijn wendingen en invloeden om je aan het einde met een tevreden gevoel te laten zitten. De tonen zwepen je op om mee te bewegen op het ritme. Ook als dat ritme even aritmisch is, zoals bijvoorbeeld ‘Ghouls ’n Ghosts’ met zijn verwarrende intermezzo. De geluiden worden vervormd en het lijkt of de band en de luisteraar in een vreemde trip terecht zijn gekomen. In eerste instantie denk je nog dat de batterij van je Ipod bijna leeg is, maar dit is toch echt de beoogde sound. Deze vreemde sfeer maakt het juist zo interessant.

Sterk

Na twee compilatiealbums is met We Are Square is C-mon & Kypski weer terug met iets nieuws. Hoewel het nog steeds herkenbaar is als een typisch product van de band, is het tevens ook een stap in een nieuwe richting. Begonnen met een sterke basis in de hiphop, bewoog de band zich in eerste instantie richting rock. Met dit nieuwe album verbreedt de band zijn horizon naar veel meer stromingen binnen de muziek. Maar dit alles nog steeds gebaseerd op de bekende hiphopklanken van C-mon & Kypski.

Waar het uiteindelijk in de muziek om gaat, is niet of de muziek herkenbaar is of dat de luisteraar er vierkant achter kan staan. Hoewel dat laatste natuurlijk wel een basis voor succes is. Het belangrijkste is of er een goed product afgeleverd is. Heeft C-mon & Kypski een sterk nieuw album uitgebracht? JA!