Brainpower geeft tekst en uitleg

recensie: Brainpower - Tekst & Uitleg

Dat Brainpower een tot nu toe glansrijke muziekcarrière achter de rug heeft, valt niet te ontkennen. Na drie succesvolle soloalbums, een samenwerkingsalbum met TLM, Manie en Dicecream onder de noemer ADHD, collabo’s met grote Amerikaanse artiesten als Nas en Kool Keith en meerdere prijzen waaronder een Zilveren Harp en een Edison Award, is het nu tijd voor een overzichtswerk in de vorm van een boek. Tekst & Uitleg is een bundeling van al Brainpower’s teksten met als extra een dvd met al zijn videoclips.

Tekst & Uitleg is opgedeeld in vijf hoofdstukken. De eerste drie bevatten de teksten van Brain’s drie soloplaten. Het vierde hoofdstuk bestaat uit een selectie van lyrics van het ADHD album en het vijfde is een soort van bonussectie met teksten van nooit eerder uitgebrachte tracks. Daarnaast heeft Brainpower een groot deel van de songteksten voorzien van commentaar. Hierin vertelt de mc onder ander hoe bepaalde nummers tot stand zijn gekomen en wat hij ermee heeft bedoelt.

Over 160, keurig vormgegeven bladzijden, sproeit Brainpower zijn woorden over de lezer en laat hij zien waarom hij door sommigen als één van de beste Nederlandse mc’s wordt bestempeld. Slimme en grappige woordspellingen passeren regelmatig de revue. “Vergeet effe al dat gebeweer van al die flierefluiters / Luister naar lyrische lessen en leer zonder dierenhuiden / Doe maar zo macho als je wil / Je checkt meer Kills hun Bill dan die laatste Tarantino films”. Of: “Rappers willen dwellen maar ze gaan toch sneller kas met gimmicks / Ik kom scientific – Professor Barabust me lyrics / De volgende, alles of niets, we moeten doorgaan / Zo sterk overtuigd ik naai Van Gogh nog zelfs een oor aan”.

Raps op papier

Het zijn deze tekstuele hoogstandjes die het lezen van Tekst & Uitleg voor de hiphopliefhebber interessant maken. Toch bestaat het gevaar dat Tekst & Uitleg na een tijdje wat saai wordt. Alhoewel er genoeg ritme zit in de teksten van Brainpower, komen de lyrics zonder een begeleidende beat en de uitspraak en timing van Brainpower niet helemaal tot hun recht. Je kunt raps wel vertalen naar papier, maar de energie van een rap gaat daarbij voor een groot deel verloren. Gevolg is dat Brainpower’s teksten hun kracht verliezen en dat is zonde. Wellicht had Brainpower er beter aan gedaan een greatest hits cd bij deze uitgave te voegen zodat je tenminste enkele nummers met behulp van het boek had kunnen mee blèren.

~

Als extraatje is er bij Tekst & Uitleg een dvd toegevoegd met hierop achttien videoclips van Brainpower waarvan er slechts één exclusief voor deze uitgave is gemaakt. Het gaat om een clip bij het nummer Terug, dat enkel bestaat uit simpel aan elkaar gemonteerde live beelden. Daarnaast hebben de video’s Alles en Even Stil een korte Making Of-clip. Op zich is de dvd niet vervelend om naar te kijken, maar wanneer alles eenmaal gezien is verdwijnt het schijfje terug in de verpakking om vervolgens stof te happen in de kast.

Voor de fans

Al met al is Tekst & Uitleg een aardig overzichtswerk geworden van Brainpower’s werk. Hierbij moet wel gezegd worden dat het boek vooral voor de echte fans zijn meerwaarde heeft. Ben je al bekend met de muziek van Brainpower, dan biedt Tekst & Uitleg een prima gelegenheid om tijdens een luistersessie alles eens rustig na te lezen. Behoor je echter niet tot deze groep, dan doe je er beter aan om één van zijn cd’s aan te schaffen om zo de nummers in hun volle intentie te beluisteren.